Ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων μίλησε χτες
στη Βουλή για το άρθρο του πολυνομοσχεδίου που αναφέρεται στα θέματα της
παιδείας και έδωσε απαντήσεις για όλα τα ζητήματα της διαθεσιμότητας των
εκπαιδευτικών, τις αλλαγές στο Τεχνικό Λύκειο, τα μέτρα στήριξης στους
εκπαιδευτικούς, τη μεταβατική περίοδο όπως και για επιμέρους θέματα, όπως αυτό
της Σιβιτανιδείου και των τριτέκνων.
Παράλληλα, στην πρώτη του αυτή ομιλία στη Βουλή από
τη θέση του Υφυπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων αναφέρθηκε στις προτεραιότητες που θέτει για το άμεσο
διάστημα, οι οποίες είναι «η αναβάθμιση
της τεχνικής εκπαίδευσης μαζί με την ομαλή έναρξη της λειτουργίας των σχολείων
το Σεπτέμβριο χωρίς κενά. Ήδη τα βιβλία βρίσκονται στα σχολεία με μία λύση
που είχε δοθεί στο παρελθόν και έχει λύσει το πρόβλημα αυτό για κάθε χρόνο.
Αυτόν το στόχο θα υπηρετήσω στο Υπουργείο Παιδείας στο άμεσο διάστημα».
Για τις
αλλαγές που επιφέρει το νομοσχέδιο, ανέφερε:
«Θέλω να πω ότι αυτές οι αλλαγές δεν έγιναν στο
πόδι. Το Υπουργείο Παιδείας είναι από τα λίγα Υπουργεία που έκανε ένα staffing plan, που έκανε μία
αξιολόγηση δομών και έτσι, μέσα από αυτές προέκυψαν οι λεγόμενες αλλαγές. Πριν,
λοιπόν, πω τι προβλέπεται σε αυτό το νομοσχέδιο, θα ήθελα να αποσαφηνίσω το
εξής και να θέσω και έναν προβληματισμό. Αποσαφηνίζω ότι οι ειδικότητες των
ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ που καταργούνται μεταφέρονται, δηλαδή μεταφέρονται στα δημόσια
ΙΕΚ και έτσι δεν χάνονται και αντιμετωπίζουμε σε ένα βαθμό την πολυδιάσπαση
στην τεχνική εκπαίδευση.
Διερωτηθήκαμε ποτέ πώς ορίστηκαν οι εκατόν δέκα
ειδικότητες που έχουμε; Μάλιστα, καλά ακούσατε, έχουμε εκατόν δέκα ειδικότητες,
είμαστε το μοναδικό κράτος στην Ευρώπη με τόσο μεγάλο αριθμό ειδικοτήτων. Γιατί
και με ποιο σκοπό;
Τι κάνουμε, λοιπόν, σήμερα; Προχωράμε στην
κατάργηση σαράντα έξι ειδικοτήτων από αυτές τις εκατόν δέκα –πάλι έχουμε
αρκετές ειδικότητες- και συνολικά έχουμε την κατάργηση δυόμισι χιλιάδων
οργανικών θέσεων τεχνικής εκπαίδευσης, εκ των οποίων οι δύο χιλιάδες θα τεθούν
σε διαθεσιμότητα και οι υπόλοιποι θα μεταταχθούν.
Θυμίζω ότι οι πέντε από αυτές τις ειδικότητες
επαγγελμάτων, κομμωτικής, αισθητικής, γραφικών τεχνών, αργυροχρυσοχοΐας,
σχεδίασης και παραγωγής ενδύματος δεν αποτελούν αντικείμενο της τυπικής
δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και δεν θα έπρεπε να αποτελούν αντικείμενο της
τυπικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά επαγγελματικές δεξιότητες. Μιλάμε για
κατάρτιση εδώ που θα μπορούσε να αποδίδεται τόσο από τα δημόσια ΙΕΚ όσο και από
τα κέντρα διά βίου μάθησης ή –αν θέλετε- και σε ένα ανώτερο επίπεδο μερικές εξ
αυτών από ΤΕΙ.
Και εδώ θα ήθελα να πω ότι είναι άλλο, όπως είπαμε,
η δευτεροβάθμια εκπαίδευση και άλλο η επαγγελματική κατάρτιση που δεν είναι σε καμία
περίπτωση ταυτόσημες.
Οι υπόλοιπες επτά ειδικότητες επαγγελμάτων αφορούν
σε επαγγέλματα υγείας και πρόνοιας που οι απόφοιτοί τους στην πλειοψηφία τους
έχουν υψηλότερα ποσοστά ανεργίας σε σχέση με τους αποφοίτους της ίδιας
ειδικότητας σε υψηλότερες βαθμίδες της εκπαίδευσης».
Για τα μέτρα
στήριξης που λαμβάνει το Υπουργείο για τους εκπαιδευτικούς:
«Ποια είναι τα μέτρα στήριξης που λαμβάνουμε για
αυτούς τους εκπαιδευτικούς, ώστε να τεθούν περίπου δύο χιλιάδες σε διαθεσιμότητα
και περίπου πεντακόσιοι από αυτούς, όπως είπαμε, να μεταταχθούν σε διοικητικές
θέσεις;
Κατ’ αρχήν, έχουν εξαιρεθεί εκπαιδευτικοί πολλών
σχετικών κλάδων που έχουν οργανική θέση σε σχολεία ειδικής αγωγής και άρα δεν
δημιουργούνται προβλήματα στα σχολεία αυτά ειδικής αγωγής, για τα οποία έχουμε
ιδιαίτερη ευαισθησία.
Δεύτερον, έχουν εξαιρεθεί εκπαιδευτικοί των
σχετικών ειδικοτήτων που είναι πολύτεκνοι και άτομα με ειδικές ανάγκες, οι
οποίοι και θα υποχρεωθούν σε μετάταξη σε διοικητικές θέσεις στις εγγύτερες
διοικητικές υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας της περιοχής που σήμερα
υπηρετούν.
Τρίτον, προνοείται όλοι οι εκπαιδευτικοί που
τίθενται σε διαθεσιμότητα, αν δεν τοποθετηθούν σε άλλες θέσεις, να
απασχολούνται κατά προτεραιότητα όλων των υπολοίπων ως ωρομίσθιοι σε μαθήματα
των ειδικοτήτων τους.
Τέταρτον, το 55% των εκπαιδευτικών που τίθενται σε
διαθεσιμότητα υπάγεται σε κλάδους με ειδικότητες απαραίτητες και αναγκαίες των
υπηρεσιών του Υπουργείου Υγείας και των σχετικών μονάδων υγείας, γεγονός που
προμηνύει την αξιοποίησή τους και την επαναπρόσληψή τους στις υπηρεσίες υγείας
του σχετικού Υπουργείου τους προσεχείς μήνες.
Ήδη ο Υπουργός Υγείας κ. Γεωργιάδης μαζί με τον
Υπουργό Παιδείας κ. Αρβανιτόπουλο είπαν ότι υπάρχει ανάγκη από το Υπουργείο Υγείας
για αυτές τις ειδικότητες και καθώς έχουμε πρόβλημα στις προσλήψεις, αυτοί όλοι
οι άνθρωποι οι οποίοι ήταν γιατροί και έκαναν μάθημα ή οδοντοτεχνίτες ή
οδοντίατροι ή φυσιοθεραπευτές κ.ο.κ θα απορροφηθούν από το Υπουργείο Υγείας και
τις σχετικές μονάδες υγείας.
Περισσότερο από το 35% των εκπαιδευτικών –το
υπόλοιπο που μένει, δηλαδή- που τίθεται σε διαθεσιμότητα υπάγεται σε κλάδους με
ειδικότητες που είτε ασκούσαν παράλληλα ελεύθερο επάγγελμα είτε μπορούν να
ασκήσουν, δηλαδή όταν ο άλλος ήταν καθηγητής κομμωτικής, προφανώς, μπορεί να
είχε ένα κομμωτήριο και υπάρχουν ένα σωρό τέτοια παραδείγματα. Δεν λέμε ότι
είναι ευχάριστο, αλλά, εν πάση περιπτώσει, δεν είναι άνεργοι, έχουν το
επάγγελμά τους και μπορούν να το ασκήσουν».
Σχετικά με
την πρόβλεψη του Υπουργείου για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ:
«Κανένας
μαθητής δεν μένει χωρίς σχολείο. Οι δεκατρείς χιλιάδες μαθητές, που τη
σχολική χρονιά 2012-2013 επέλεξαν ειδικότητες επαγγελμάτων που καταργούνται,
απρόσκοπτα θα τις ολοκληρώσουν έως να αποφοιτήσουν. Γι’ αυτόν το σκοπό θα
απασχοληθούν ωρομίσθιοι καθηγητές, όπως είπαμε, με προτεραιότητα πρόσληψης για
αυτούς που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.
Οι μαθητές που το Σεπτέμβριο του 2013 πρέπει να
επιλέξουν ειδικότητες επαγγελμάτων στις ΕΠΑΣ ή τομείς επαγγελμάτων στα ΕΠΑΛ θα
επιλέξουν προφανώς μεταξύ των εναπομεινάντων είκοσι δύο ειδικοτήτων στις ΕΠΑΣ
και δέκα τομέων στα ΕΠΑΛ».
Ειδικότερα
αναφέρθηκε στις δομές της δημόσιας τεχνικής εκπαίδευσης:
«Θα ήθελα να αναφέρω κάποια στοιχεία με αριθμούς.
Σε όλη την επικράτεια λειτουργούν έντεκα μόλις ιδιωτικά ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ και
τριακόσια ογδόντα επτά δημόσια ΕΠΑΛ και εκατόν δύο δημόσιες ΕΠΑΣ. Από τα έντεκα
αυτά ιδιωτικά τα δύο είναι ΕΠΑΛ και τα εννιά ΕΠΑΣ, τα οποία προσφέρουν
ελάχιστες ειδικότητες από τις σαράντα εννιά ειδικότητες που προσφέρονται στα
δημόσια ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.
Επίσης, το Υπουργείο Παιδείας λειτουργεί ενενήντα
ένα δημόσια ΙΕΚ, τα οποία παρέχουν τις ανάλογες καταργούμενες ειδικότητες
επαγγελμάτων και τα οποία υπάρχουν, όπως ξέρετε, παραπάνω από ένα τουλάχιστον
σε κάθε νομό».
Για τον
κατακερματισμό που παρατηρείται σήμερα στην Τεχνική Εκπαίδευση:
«Δημιουργείται σύγχυση στην αγορά εργασίας, η οποία
πλήττει τους αποφοίτους όλων των βαθμίδων. Σας δίνω χαρακτηριστικά το
παράδειγμα του νοσηλευτή. Έχουμε νοσηλευτή που αποφοιτά από το τεχνικό λύκειο,
νοσηλευτή από τα ΙΕΚ, νοσηλευτή από τα ΤΕΙ, νοσηλευτή και από τα ΑΕΙ. Πέστε μου
τώρα, δεν δημιουργεί αυτό μία σύγχυση; Και εν πάση περιπτώσει, δεν πρέπει εμείς
ως πολιτεία να δώσουμε όλα αυτά τα απαραίτητα εφόδια, ώστε ο νοσηλευτής του
2000, του 2010, του 2020 να τα έχει και να μην είναι απλά ένας απόφοιτος
τεχνικού λυκείου;
Ξέρετε τι γινόταν μέχρι τώρα; Μέχρι σήμερα οι
άνθρωποι δεν είχαν ούτε επαγγελματικά δικαιώματα, τώρα τα βάλαμε. Αυτός ο
εργοδότης που ήθελε έπαιρνε το χαμηλόμισθο εργαζόμενο που είχε τελειώσει το
τεχνικό λύκειο και άφηνε τους υπόλοιπους.
Σήμερα που όλοι κόπτεσθε για αυτά τα παιδιά και
χύνετε κροκοδείλια δάκρυα, ρωτήσατε μέχρι τώρα τι ανεργία είχαμε σε αυτούς τους
κλάδους; Δηλαδή θέλετε να συνεχίσουμε να κοροϊδευόμαστε και να λέμε στα παιδιά
«τέλειωσε ένα τεχνικό λύκειο» και μεθαύριο να μην έχουν καμία εργασία και καμία
δυνατότητα; Μέχρι τώρα, δηλαδή, λειτουργούσε καλά το σύστημα και τώρα εμείς
ερχόμαστε και το γκρεμίζουμε;»
Για τα επιμέρους
ζητήματα της Σιβιτανίδειου και των τριτέκνων:
«Όσον αφορά τη Σιβιτανίδειο –επειδή έχει διατυπωθεί
το ερώτημα- πράγματι, είναι ένα ειδικό θέμα, γιατί αποτελεί κληροδότημα και θα
έρθουμε με μία ρύθμιση να λύσουμε το πρόβλημα...
…Από πλευράς
Υπουργείου Παιδείας η πρόταση που είχαμε δώσει ήταν να εξαιρεθούν οι τρίτεκνοι.
Όμως, στην πορεία από το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης –και αυτό δεν
αποτελεί μομφή σε άλλο Υπουργείο, απλά λέω τα πράγματα όπως έχουν- μας είπαν
ότι δεν υπάρχει, δυστυχώς, αυτή η δυνατότητα. Όσο μπορούμε –και εγώ είμαι μαζί
σας- θα πρέπει να το ξαναδούμε».
Εκτενώς
στάθηκε στο νέο Τεχνικό Λύκειο που θα κατατεθεί προς συζήτηση στη Βουλή την
ερχόμενη εβδομάδα:
«Έχουμε πάρει πολλές φορές το μάθημα τα τελευταία
χρόνια πως ό,τι δεν αλλάζουμε στην ώρα του, ό,τι δεν αλλάζουμε όταν πρέπει να
το αλλάξουμε, τότε το αλλάζουμε αναγκαστικά και με πιο επώδυνο τρόπο…Πράγματι,
οι μεγάλες αλλαγές που χρειάζονται στην
τεχνική εκπαίδευση, φυσικά θα ολοκληρωθούν με την ψήφιση του νομοσχεδίου για
την τεχνική εκπαίδευση για το νέο Γενικό και Τεχνολογικό Λύκειο. Όπως ακούσατε,
είναι δέσμευση και του Υπουργού, αλλά κι εγώ θα επιδιώξω να κατατεθεί άμεσα, να
κατατεθεί την επόμενη εβδομάδα.
Άρα και η πίεση από πλευράς ΠΑΣΟΚ που ηγέρθη ήταν
πολύ σωστή. Είναι γεγονός ότι θα έπρεπε να είχαμε κάνει αυτό το νομοσχέδιο εδώ
και καιρό. Αν είχαμε όλο το πεδίο ελεύθερο και βλέπαμε ξεκάθαρα πού θέλουμε να
πάμε, οι σημερινές αλλαγές θα ήταν πολύ πιο ευεξήγητες και δεν θα ξένιζαν –αν
θέλετε- κάποιους… Μην ξεχνάμε ότι στο νέο λύκειο επιδιώκεται η αναβάθμιση της
τεχνικής εκπαίδευσης, όπου οι ειδικότητες που καταργούνται αντικαθίστανται από
άλλες, οι οποίες ανταποκρίνονται στη ζήτηση που υπάρχει στην αγορά, όπως είναι
οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η ανακύκλωση, μια σειρά από μεγάλα θέματα, για
τα οποία δεν υπάρχει αυτήν τη στιγμή εκπαίδευση…
Το Υπουργείο Παιδείας έχει προαναγγείλει ότι το
νομοσχέδιο που θα κατατεθεί για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση περιλαμβάνει ένα
γενικό λύκειο και ένα τύπο τεχνικού λυκείου, στο οποίο εφαρμόζεται καθολικά για
όλους τους μαθητές ο θεσμός της μαθητείας, δηλαδή της πρακτικής άσκησης στην
επιχείρηση.
Προσωπικά
πιστεύω πάρα πολύ και στη θεσμοθέτηση του τέταρτου έτους στην τεχνική
εκπαίδευση.
Σχεδιάζουμε, λοιπόν, μία τεχνική εκπαίδευση που
στοχεύει στο να προσφέρει ειδικότητες επαγγελμάτων που καλύπτουν τις επιλογές
των μαθητών και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας και όχι τους κλάδους και τις
ειδικότητες μονίμων καθηγητών, οι οποίοι διά μέσου ενός στρεβλού και νοθευμένου
πλαισίου «βρέθηκαν» -εντός εισαγωγικών- να στελεχώνουν τα επαγγελματικά λύκεια
και τις επαγγελματικές σχολές. Κριτήριό
μας είναι οι πραγματικές ανάγκες συνολικά και όχι οι εξυπηρετήσεις σε ατομικό
επίπεδο.
Η πρακτική αυτή που ακολουθήθηκε τα προηγούμενα
χρόνια στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ οδήγησε, όπως είπα, στην ύπαρξη εκατόν δέκα
διαφορετικών ειδικοτήτων εκπαιδευτικών και στην πολυδιάσπαση.
Η αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης και η
αναβάθμιση της ποιότητας συνολικά στην εκπαίδευση είναι το όχημα για την
ανάπτυξη της χώρας».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου