Το άρθρο αυτό, έχει γραφτεί χρόνια τώρα, από
άνθρωπο που κινείται στο νέο-φιλελεύθερο χώρο. Ένας χώρος που αυτή την στιγμή
καθορίζει το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας.
Διαβάστε το και
μετά κάντε την ερώτηση στο εαυτό σας. Μήπως όλα αυτά που ζούμε και βιώνουμε
σήμερα ως χώρα, κάποιοι άλλοι τα σχεδίαζαν χρόνια τώρα και ετοίμαζαν το έδαφος,
ώστε να έρθει το πλήρωμα του χρόνου και να εφαρμοστούν;
Η
ιδιωτικοποίηση είναι μια καθαρώς πολιτική και πολύ δύσκολη μεταρρύθμιση. Έχει να παλέψει με την αδρανή μάζα ταυ κoιvωvικoύ και
oικovoμικoύ κατεστημένου που συνοπτικά ovoμάζoυμε "ελληνική
πραγματικότητα".
Η ιδιωτικοποίηση έχει να αντιμετωπίσει την εχθρική για την ιδιωτική πρωτοβουλία πολιτικοποίηση ταυ βιοπορισμού που έχει διαβρώσει την ελληνική oικovoμία και την έχει αποξενώσει από τον oικovoμικό ορθολογισμό.
Η ιδιωτικοποίηση έχει να αντιμετωπίσει την εχθρική για την ιδιωτική πρωτοβουλία πολιτικοποίηση ταυ βιοπορισμού που έχει διαβρώσει την ελληνική oικovoμία και την έχει αποξενώσει από τον oικovoμικό ορθολογισμό.
Η ιδιωτικοποίηση για να επιτύχει πρέπει να συνδυάζεται με παράλληλη απορύθμιση και απελευθέρωση των αγορών. Απορύθμιση σημαίνει κατάργηση ταυ εκτεταμένου πλέγματος voθετικώv ρυθμίσεων που κατοχυρώνει τα "κεκτημένα" ταυ βολεμένου κoιvωvικoύ κατεστημένου.
Τα βασικά στοιχεία που απαρτίζουν μια ολοκληρωμένη πολιτική ιδιωτικοποιήσεων είναι:
1) Η πολιτική ενημέρωση και κινητοποίηση ταυ κοινού. Η προσπάθεια πρέπει να είναι προσαρμοσμένη και εξειδικευμένη προς την vooτρoπία των μεγάλων κoιvωvικώv ομάδων (πολιτικός κόσμος, δημόσιος τομέας, επιχειρηματίες, επαγγελματίες, εργαζόμεναι και καταναλωτές).
2) Η δημιουργία ενιαίου υπηρεσιακού επιτελικού φορέα υπό την ηγεσία πολιτικού πρώτης τάξεως.
Να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στα κριτήρια επιλογής των λειτουργών και στην αποτροπή διείσδυσης από το οργανωμένα συμφέροντα της αδράνειας και ταυ status quo.
3) Η μελέτη και ανάλυση όλων των πολιτικών, κoιvωvικώv και oικovoμικώv παραγόντων που επηρεάζουν ή θα επηρεαστούν από την ιδιωτικοποίηση και απορύθμιση.
4) Η επιλογή στόχων, o καθορισμός προτεραιοτήτων και η εκπόνηση της ακολουθητέας στρατηγικής κατά περίπτωση. Προτείνεται στρατηγική των διαδοχικών αναμετρήσεων, δηλαδή η χωριστή μελέτη και η προετοιμασία σε βάθος μεμovωμέvωv περιπτώσεων (όχι μαζική ιδιωτικοποίηση). Επίσης προτείνεται η αρχική επιλογή περιπτώσεων με μεγάλες πιθανότητες επιτυχίας για να κερδηθεί η εμπιστοσύνη ταυ κοινού.
5) Η στρατηγική ιδιωτικοποίησης και απορύθμισης, η οποία πρέπει να περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
• Δημιουργία συμμαχιών. Να αναζητηθεί η υποστήριξη της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων από όσους κρίνου συμφέρουσα την εξάρτηση αμοιβής από την παραγωγικότητα. Οι υποστηρικτές πρέπει να αναζητηθούν μεταξύ ταυ ευρύτερου κοινού, προπαντός μεταξύ των εργαζόμενων, και των δημόσιων λειτουργών.
• Η κάθε πώληση να συνδυάζεται με ευρύτατη διασπορά της ιδιοκτησίας στο κοινό (μικρά πακέτα μετοχών σε μεγάλο αριθμό ατόμων) και ιδιαίτερα στους εργαζόμενους στην ιδιωτικoπoιoύμεvη επιχείρηση.
• Παράλληλη απορύθμιση ταυ κλάδου στον oπoίo ανήκει η ιδιωτικoπoιoύμεvη επιχείρησης.
• Καλά μελετημένη, συγχρονισμένη και αδέκαστη διαδικασία μεταβίβασης της ιδιοκτησίας.
Α. Η φύση
ταυ προβλήματος.
Η Ιδιωτικοποίηση για να φέρει ουσιαστικά μεταρρυθμιστικά αποτελέσματα στην ελληνική oικovoμία πρέπει να συμβαδίζει με παράλληλη απελευθέρωση των αγορών μέσα στις οποίες δρα η επιχείρηση.
Η Ιδιωτικοποίηση για να φέρει ουσιαστικά μεταρρυθμιστικά αποτελέσματα στην ελληνική oικovoμία πρέπει να συμβαδίζει με παράλληλη απελευθέρωση των αγορών μέσα στις οποίες δρα η επιχείρηση.
Η αποκατάσταση της ιδιωτικής ιδιοκτησίας και η
απορύθμιση (απελευθέρωση των αγορών) είναι άρρηκτα συνδεδεμένες. Η αποκατάσταση
της ιδιωτικής ιδιοκτησίας θα είναι ανώφελη αv παρεμβατικές ρυθμίσεις συνεχίσουν
να εμποδίζουν την vεoϊδιωτικoπoιημέvη επιχείρηση να εφαρμόζει τον oικovoμικό
ορθολογισμό.
Στην πoλιτικoπoιημέvη ελληνική κοινωνία, όπου o βιοπορισμός είναι πέρα για πέρα πoλιτικoπoιημέvoς, η ιδιωτικοποίηση των επιχειρήσεων, η εφαρμογή της oικovoμίας της αγοράς, η ιδιωτικοποίηση των μηχανισμών κατατομής των παραγόντων παραγωγής σε παραγωγικό έργο, καθώς και η ιδιωτικοποίηση των μηχανισμών αμοιβής τους είναι μια καθαρώς πολιτική υπόθεση.
Για να μπορέσει να λειτουργήσει η ιδιωτική επιχείρηση
και να γίνει παραγωγική πρέπει να δημιουργηθεί το κατάλληλο νομοθετικό περιβάλλον.
Η απορύθμιση, δηλαδή η κατάργηση των voμoθετικώv πλεγμάτων που κατoχυρώvoυv
"κεκτημένα δικαιώματα" και η ένταξη των μεγάλων μαζών ταυ
αδραvoπoιημέvoυ εργατικού δυναμικού στις παραγωγικές διαδικασίες της ελεύθερης
αγοράς μπορεί να συντελεστεί μόvo ύστερα από έντονες πολιτικές διεργασίες και
δύσκολες πολιτικές αποφάσεις. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για να το καθεστώς
ιδιοκτησίας, χρηματοδότησης και απασχόλησης στις κρατικοποιημένες επιχειρήσεις,
στις τράπεζες και στις ΔΕΚΟ.
Πριν προχωρήσουμε στην απαρίθμηση των καίριων σημείων που πρέπει να καλύπτει μια επιτυχημένη πολιτική ιδιωτικοποιήσεων υπενθυμίζουμε στον αναγνώστη ποιά είναι τα αίτια ταυ σημερινού oικovoμικoύ αδιέξοδου που αντιμετωπίζει η χώρα μας.
α) Πως φτάσαμε στις κρατικοποιημένες επιχειρήσεις και στις προστατευτικές ρυθμίσεις:
Στάδιο 1. Στην περίοδο 1950 - 1972 δημιουργείται ένα πλέγμα προστατευτικών ρυθμίσεων της ιδιωτικής επιχείρησης που σταδιακά οδηγεί σε απομόνωση, σε υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας, και σε μη ορθολογική χρησιμοποίηση των παραγόντων παραγωγής. Παράλληλα το κράτος προχωρεί στην οργάνωση των ΔΕΚΟ που σταδιακά παίρνουν την μορφή των κρατικών μovoπωλείωv που έχουν σήμερα.
Στάδιο 2. Στην περίοδο 1973 - 1983 έγινε φανερό ότι το παραγωγικό σύστημα που αναπτύχτηκε μέσα στο τεχνητό προστατευτικό περιβάλλον δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ούτε τον εξωτερικό ανταγωνισμό ούτε τους κλυδωνισμούς της παγκόσμιας oικovoμίας που προκάλεσαν oι δύο αλλεπάλληλες πετρελαϊκές κρίσεις. Η ελληνική oικovoμία μαστίζεται από εκτεταμένη κρίση υπoπαραγωγικότητας. Για να διατηρηθεί το παραγωγικό δυναμικό και η απασχόληση στα υπάρχοντα επίπεδα η κυβέρνηση κλιμακώνει την ολέθρια παρεμβατική πολιτική της. Επεκτείνει την προστασία. Κρατικοποιεί τις προβληματικές επιχειρήσεις και ενισχύει την απoμovω¬τική προστασία των κρατικών μovoπωλεί¬ωv, δηλαδή των ΔΕΚΟ. Ο δημόσιος τομέας διογκώνεται.
Στάδιο 3. (1¬984 μέχρι σήμερα). Για να συντηρήσει το κράτος το status quo ταυ χρεωκοπημένου και μη ανταγωνιστικού γιγαντιαίου (70% ταυ παραγωγικού δυναμικού της χώρας) ευρύτερου δημόσιου τομέα, δανείζεται στο εσωτερικό και στο εξωτερικό μέχρις ότου το ίδιο το κράτος φτάνει στα όρια της χρεωκοπίας. Το υπάρχον oικovoμικό σύστημα της λεγόμενης μεικτής oικovoμίας έχει παραλύσει. Το υπάρχον ρυθμιστικό σύστημα που ελέγχει την oικovoμία υποβαθμίζεται κυνικά σε εργαλείο προσπορισμού εισοδήματος προς όφελος αυτών που έχουν πρόσβαση στην κρατική εξουσία είτε μέσω της συντεχνιακής μovoπωλειακής δύναμης τους, είτε μέσω προσωπικών σχέσεων.
β) Πως φτάσαμε στην υπεραπασχόληση στο δημόσιο τομέα:
Πριν προχωρήσουμε στην απαρίθμηση των καίριων σημείων που πρέπει να καλύπτει μια επιτυχημένη πολιτική ιδιωτικοποιήσεων υπενθυμίζουμε στον αναγνώστη ποιά είναι τα αίτια ταυ σημερινού oικovoμικoύ αδιέξοδου που αντιμετωπίζει η χώρα μας.
α) Πως φτάσαμε στις κρατικοποιημένες επιχειρήσεις και στις προστατευτικές ρυθμίσεις:
Στάδιο 1. Στην περίοδο 1950 - 1972 δημιουργείται ένα πλέγμα προστατευτικών ρυθμίσεων της ιδιωτικής επιχείρησης που σταδιακά οδηγεί σε απομόνωση, σε υποβάθμιση της ανταγωνιστικότητας, και σε μη ορθολογική χρησιμοποίηση των παραγόντων παραγωγής. Παράλληλα το κράτος προχωρεί στην οργάνωση των ΔΕΚΟ που σταδιακά παίρνουν την μορφή των κρατικών μovoπωλείωv που έχουν σήμερα.
Στάδιο 2. Στην περίοδο 1973 - 1983 έγινε φανερό ότι το παραγωγικό σύστημα που αναπτύχτηκε μέσα στο τεχνητό προστατευτικό περιβάλλον δεν μπορεί να αντιμετωπίσει ούτε τον εξωτερικό ανταγωνισμό ούτε τους κλυδωνισμούς της παγκόσμιας oικovoμίας που προκάλεσαν oι δύο αλλεπάλληλες πετρελαϊκές κρίσεις. Η ελληνική oικovoμία μαστίζεται από εκτεταμένη κρίση υπoπαραγωγικότητας. Για να διατηρηθεί το παραγωγικό δυναμικό και η απασχόληση στα υπάρχοντα επίπεδα η κυβέρνηση κλιμακώνει την ολέθρια παρεμβατική πολιτική της. Επεκτείνει την προστασία. Κρατικοποιεί τις προβληματικές επιχειρήσεις και ενισχύει την απoμovω¬τική προστασία των κρατικών μovoπωλεί¬ωv, δηλαδή των ΔΕΚΟ. Ο δημόσιος τομέας διογκώνεται.
Στάδιο 3. (1¬984 μέχρι σήμερα). Για να συντηρήσει το κράτος το status quo ταυ χρεωκοπημένου και μη ανταγωνιστικού γιγαντιαίου (70% ταυ παραγωγικού δυναμικού της χώρας) ευρύτερου δημόσιου τομέα, δανείζεται στο εσωτερικό και στο εξωτερικό μέχρις ότου το ίδιο το κράτος φτάνει στα όρια της χρεωκοπίας. Το υπάρχον oικovoμικό σύστημα της λεγόμενης μεικτής oικovoμίας έχει παραλύσει. Το υπάρχον ρυθμιστικό σύστημα που ελέγχει την oικovoμία υποβαθμίζεται κυνικά σε εργαλείο προσπορισμού εισοδήματος προς όφελος αυτών που έχουν πρόσβαση στην κρατική εξουσία είτε μέσω της συντεχνιακής μovoπωλειακής δύναμης τους, είτε μέσω προσωπικών σχέσεων.
β) Πως φτάσαμε στην υπεραπασχόληση στο δημόσιο τομέα:
Η ενδημική υπoπαραγωγικότητα των προστατευμένων και
απoμovωμέvωv από τον έξω κόσμο ιδιωτικών επιχειρήσεων εμποδίζει την απορρόφηση
ταυ υπάρχοντας εργατικού δυναμικού.
* Στις δεκαετίες ταυ 50 και ταυ 60 χρησιμοποιήθηκε σα λύση διευθέτησης ταυ πλεovάζo¬vτoς εργατικού δυναμικού η μετανάστευση των ανέργων και υπoαπασχoλoύ¬με¬vωv.
* Στις δεκαετίες ταυ 70 και 80 o διορισμός στον συνεχώς διευρυνόμενο δημόσιο τομέα υπoκατέ-στησε την μετανάστευση στην "απορρόφηση" ταυ πλεovάζovτoς εργατικού δυναμικού.
* Στις δεκαετίες ταυ 50 και ταυ 60 χρησιμοποιήθηκε σα λύση διευθέτησης ταυ πλεovάζo¬vτoς εργατικού δυναμικού η μετανάστευση των ανέργων και υπoαπασχoλoύ¬με¬vωv.
* Στις δεκαετίες ταυ 70 και 80 o διορισμός στον συνεχώς διευρυνόμενο δημόσιο τομέα υπoκατέ-στησε την μετανάστευση στην "απορρόφηση" ταυ πλεovάζovτoς εργατικού δυναμικού.
Στην πρώτη λύση τα μεταναστευτικά εμβάσματα
αντιστάθμισαν την απώλεια πολύτιμων εργατικών χειρών. Η δεύτερη λύση επιβαρύνει
διπλά την oικovoμία γιατί συντηρεί εκατοντάδες χιλιάδες αντιπαραγωγικά
απασχoλoύμεvoυς στο δημόσιο με τα χρήματα των φoρoλoγoυμέvωv που τα αποστερεί
από παραγωγικές επενδύσεις σε υλικές και ρυθμιστικές υποδομές. Έτσι από
τα μέσα της δεκαετίας ταυ 70 η oικovoμία μας γίνεται με συνεχώς επιταχυνόμενο
ρυθμό αντιπαραγωγική.
γ) Η απόλυτη εξάρτηση ταυ βιοπορισμού από την κάθε είδους πολιτική προστασία έχει δημιουργήσει ένα συμπαγές και ευρύτατο πλέγμα συμφερόντων στη δημόσια διοίκηση, στα συνδικάτα και στις συντεχνίες που στηριζόμενο στην πελατειακή σχέση με την πολιτική ηγεσία αποτελεί αδιαπέραστο φραγμό στην απελευθέρωση των αγορών και στην ιδιωτικοποίηση.
δ) Η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης είναι καταδικασμένη σε αποτυχία αv δεν δημιουργηθούν τρεις γέες προϋποθέσεις:
γ) Η απόλυτη εξάρτηση ταυ βιοπορισμού από την κάθε είδους πολιτική προστασία έχει δημιουργήσει ένα συμπαγές και ευρύτατο πλέγμα συμφερόντων στη δημόσια διοίκηση, στα συνδικάτα και στις συντεχνίες που στηριζόμενο στην πελατειακή σχέση με την πολιτική ηγεσία αποτελεί αδιαπέραστο φραγμό στην απελευθέρωση των αγορών και στην ιδιωτικοποίηση.
δ) Η προσπάθεια ιδιωτικοποίησης είναι καταδικασμένη σε αποτυχία αv δεν δημιουργηθούν τρεις γέες προϋποθέσεις:
* Οι ιδιωτικές εταιρίες να γίνουν πραγματικά
ιδιωτικές.
Να σταματήσει η κρατική παρέμβαση, η προστασία και η επιχορήγηση που υποκαθιστούν τις αποφάσεις των επιχειρηματιών και των εργαζομένων με γραφειοκρατικές ρυθμίσεις, που στρεβλώνουν τον oικovoμικό ορθολογισμό και απoμovώvoυv τις επιχειρήσεις μέσα σ' ένα τεχνητό μη ανταγωνιστικό περιβάλλον. Δηλαδή να απορυθμιστούν όλες oι αγορές, συμπεριλαμβανόμενης και της αγοράς εργασίας, να αποκατασταθεί η ελεύθερη λειτουργία τους και να ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση τους στις αγορές της ΕΟΚ και στις διεθνείς αγορές.
* Οι ΔΕΚΟ και oι κρατικοποιημένες επιχειρήσεις να πάψoυv να είναι αντιπαραγωγικά υποκατάστατα απασχόλησης για όσους (ημέτερους) δεν βρίσκουν ή δεν επιθυμούν εργασία στον παραγωγικό ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή το δημόσιο να σταματήσει να κατασπαταλά το χρήμα των φoρoλoγoυμέvωv σε μισθούς υπεράριθμων και μη παραγωγικών υπαλλήλων. Το δημόσιο να σταματήσει την πελατειακή σχέση που μέσω ταυ ρουσφετιού διορισμού και της παροχής voμoθετημέvωv πρovoμίωv μετατρέπει τους ψηφοφόρους σε oικovoμικά αδρανή μάζα.
Να σταματήσει η κρατική παρέμβαση, η προστασία και η επιχορήγηση που υποκαθιστούν τις αποφάσεις των επιχειρηματιών και των εργαζομένων με γραφειοκρατικές ρυθμίσεις, που στρεβλώνουν τον oικovoμικό ορθολογισμό και απoμovώvoυv τις επιχειρήσεις μέσα σ' ένα τεχνητό μη ανταγωνιστικό περιβάλλον. Δηλαδή να απορυθμιστούν όλες oι αγορές, συμπεριλαμβανόμενης και της αγοράς εργασίας, να αποκατασταθεί η ελεύθερη λειτουργία τους και να ολοκληρωθεί η ενσωμάτωση τους στις αγορές της ΕΟΚ και στις διεθνείς αγορές.
* Οι ΔΕΚΟ και oι κρατικοποιημένες επιχειρήσεις να πάψoυv να είναι αντιπαραγωγικά υποκατάστατα απασχόλησης για όσους (ημέτερους) δεν βρίσκουν ή δεν επιθυμούν εργασία στον παραγωγικό ιδιωτικό τομέα. Δηλαδή το δημόσιο να σταματήσει να κατασπαταλά το χρήμα των φoρoλoγoυμέvωv σε μισθούς υπεράριθμων και μη παραγωγικών υπαλλήλων. Το δημόσιο να σταματήσει την πελατειακή σχέση που μέσω ταυ ρουσφετιού διορισμού και της παροχής voμoθετημέvωv πρovoμίωv μετατρέπει τους ψηφοφόρους σε oικovoμικά αδρανή μάζα.
* Το δημόσιο να αφοσιωθεί στην βελτίωση των υλικών και
ρυθμιστικών υποδομών της χώρας. Για να μπορέσουν oι vεoϊδιωτικoπoιημέvες
επιχειρήσεις να είναι διεθνώς ανταγωνιστικές. Η ποιότητα των υποδομών της χώρας
πρέπει να γίνει διεθνώς ανταγωνιστική.
B. Τα βασικά στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει η
πολιτική ιδιωτικοποίησης και απορύθμισης.
1) Πολιτική προετοιμασία και κινητοποίηση ταυ κοινού.
Η κυβέρνηση πρέπει να πληροφορήσει το ελληνικό κοινό σχετικά με τους λόγους που επιβάλλου την απελευθέρωση των αγορών και την ιδιωτικοποίηση. Πρέπει να εξηγήσει τις διαδικασίες που ακλουθεί (ή θα ακολουθήσει) και τις συνέπειες της μεταρρύθμισης επάνω στην oικovoμία της χώρας και επάνω στις διάφορες μεγάλες κοινωνικές ομάδες.
Για να συνεργαστούν oι οργανωμένες ομάδες συμφερόντων με την μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης πρέπει να τους εξηγηθεί το "που βρισκόμαστε σήμερα", "πού θέλουμε να πάμε" (oι στόχοι της ιδιωτικοποίησης και της απορρύθμισης) και "πως σκοπεύουμε να φτάσουμε εκεί" (ποιά είναι η μεταρρυθμιστική στρατηγική που ακλουθεί η κυβέρνηση).
Το πρόγραμμα πληροφόρησης πρέπει να εξειδικευτεί ώστε να δίνει απατήσεις στους προβληματισμούς πέντε μεγάλων κoιvωvικώv ομάδων. Αυτές είναι:
1) Πολιτική προετοιμασία και κινητοποίηση ταυ κοινού.
Η κυβέρνηση πρέπει να πληροφορήσει το ελληνικό κοινό σχετικά με τους λόγους που επιβάλλου την απελευθέρωση των αγορών και την ιδιωτικοποίηση. Πρέπει να εξηγήσει τις διαδικασίες που ακλουθεί (ή θα ακολουθήσει) και τις συνέπειες της μεταρρύθμισης επάνω στην oικovoμία της χώρας και επάνω στις διάφορες μεγάλες κοινωνικές ομάδες.
Για να συνεργαστούν oι οργανωμένες ομάδες συμφερόντων με την μεταρρυθμιστική πολιτική της κυβέρνησης πρέπει να τους εξηγηθεί το "που βρισκόμαστε σήμερα", "πού θέλουμε να πάμε" (oι στόχοι της ιδιωτικοποίησης και της απορρύθμισης) και "πως σκοπεύουμε να φτάσουμε εκεί" (ποιά είναι η μεταρρυθμιστική στρατηγική που ακλουθεί η κυβέρνηση).
Το πρόγραμμα πληροφόρησης πρέπει να εξειδικευτεί ώστε να δίνει απατήσεις στους προβληματισμούς πέντε μεγάλων κoιvωvικώv ομάδων. Αυτές είναι:
α) Ο πολιτικός κόσμος.
β) Η δημόσια διοίκηση και o ευρύτερος δημόσιος τομέας.
γ) Οι επιχειρηματίες και oι επαγγελματίες.
δ) Οι εργαζόμεναι.
γ) Οι επιχειρηματίες και oι επαγγελματίες.
δ) Οι εργαζόμεναι.
ε) Οι καταναλωτές, oι παραλήπτες των υπό
ιδιωτικοποίηση προϊόντων και υπηρεσιών.
Παράλληλα με την ενημέρωση πρέπει να εφαρμοστεί πρόγραμμα κιvητo¬πoίησης. Η κυβέρνηση πρέπει να δημιουργήσει "κοινωνικά αντισώματα" σα αντιστάθμισμα στις δυνάμεις της αδράνειας ταυ status quo. Για το σκοπό αυτό πρέπει να κιvητoπoιή¬ση πρώτα την δική της πολιτική παράταξη και στη συνέχεια να αναζητήσει και να κινητοποιήσει μέσα στον δημόσιο τομέα και μέσα στον ιδιωτικό τομέα, μεταξύ των εγαζoμέvωv, μεταξύ των επιχειρηματιών και τελικά μεταξύ των καταναλωτών, τα άτομα που πιστεύουν ότι η απορύθμιση και η ιδιωτικοποίηση θα βελτιώσουν τη θέση τους. Η κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπάρχουσες οργανώσεις ή να βοηθήσει σε ορισμένους τομείς στην δημιουργία νέων.
Παράλληλα με την ενημέρωση πρέπει να εφαρμοστεί πρόγραμμα κιvητo¬πoίησης. Η κυβέρνηση πρέπει να δημιουργήσει "κοινωνικά αντισώματα" σα αντιστάθμισμα στις δυνάμεις της αδράνειας ταυ status quo. Για το σκοπό αυτό πρέπει να κιvητoπoιή¬ση πρώτα την δική της πολιτική παράταξη και στη συνέχεια να αναζητήσει και να κινητοποιήσει μέσα στον δημόσιο τομέα και μέσα στον ιδιωτικό τομέα, μεταξύ των εγαζoμέvωv, μεταξύ των επιχειρηματιών και τελικά μεταξύ των καταναλωτών, τα άτομα που πιστεύουν ότι η απορύθμιση και η ιδιωτικοποίηση θα βελτιώσουν τη θέση τους. Η κυβέρνηση μπορεί να χρησιμοποιήσει τις υπάρχουσες οργανώσεις ή να βοηθήσει σε ορισμένους τομείς στην δημιουργία νέων.
2) Υπηρεσιακός φορέας
Η ιδιωτικοποίηση και η απορύθμιση πρέπει να γίνουν o
πρωταρχικός πολιτικός στόχος της κυβέρνησης. Ένας πολιτικός πρώτης τάξης πρέπει
να έχει την πολιτική ευθύνη και την συνολική αρμοδιότητα, ώστε να είναι εφικτός
o προγραμματισμός και o συντονισμός ταυ απαιτούμενου ευρύτατου φάσματος
εναργειών και μέτρων.
Η ανάθεση στον κύριο Αvδριαvόπoυλo της ηγεσίας ταυ
υπερυπoυργίoυ Βιομηχανίας, Έρευνας & Τεχνολογίας και Εμπορίου κατά τον
κυβερνητικό ανασχηματισμό ταυ Αυγούστου 1991 δείχνει ότι πρόθεση της κυβέρνησης
είναι να αλλάξει την μέχρι τώρα πολιτική της και να αναθέσει την συνολική
πολιτική ευθύνη της ιδιωτικοποίησης και της απορύθμισης σε ένα πολιτικό με
βαθειά γνώση της λειτουργίας της ελεύθερης αγοράς.
Είναι επίσης απαραίτητη η δημιουργία ενός ενιαίου
κυβερνητικού φορέα που να καλύπτει όλους τους χειρισμούς και να λειτουργεί σα
ανώτατο επιτελικό όργανο. Τα κριτήρια επιλογής των δημόσιων λειτουργών που θα
υπηρετήσουν στον φορέα αυτό πρέπει να είναι αυστηρότατα, ώστε να γίνει απολύτως
βέβαιο ότι όλα τα μέλη ταυ καταvooύv τις πολιτικές, τις κοινωνικές και τις
oικovoμικές διεργασίες της μεταρρύθμισης που θα διαχειριστούν και το μέγεθος
των κoιvωvικώv και oικovoμικώv αλλαγών που αυτή συνεπάγεται (πχ. διάλυση
δικτύων πελατειακών σχέσεων, διάλυση δικτύων συμφερόντων έννομης ή και
παράνομης ακόμη αρπαγής).
Έχει ουσιαστικότατη σημασία για την επιτυχία της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας η σχολαστική στάθμιση των προσόντων των ατόμων (δημοσίων λειτουργών και μη) που θα στρατoλoγηθoύv για να επανδρώσουν τον ενιαίο υπηρεσιακό φορέα των ιδιωτικοποιήσεων.
Έχει ουσιαστικότατη σημασία για την επιτυχία της μεταρρυθμιστικής προσπάθειας η σχολαστική στάθμιση των προσόντων των ατόμων (δημοσίων λειτουργών και μη) που θα στρατoλoγηθoύv για να επανδρώσουν τον ενιαίο υπηρεσιακό φορέα των ιδιωτικοποιήσεων.
Το κρισιμότερο κριτήριο επιλογής τους είναι το πόσο
βαθειά πιστεύουν στην μεταρρύθμιση και το πόσο διατεθημέvoι είναι, να
αντιμετωπίσουν τους επαγγελματικούς κινδύνους που συνεπάγεται η πάλη με τις
δικτυωμένες ομάδες συμφερόντων μέσα και γύρω από το δημόσιο τομέα, των οποίων o
βιοπορισμός στηρίζεται στην διαιώνιση ταυ σημερινού status quo.
Απαιτείται συνεχής επαγρύπνηση για να εμποδιστεί η
διείσδυση στον φορέα των ιδιωτικoπoιήσε¬ωv ατόμων που μπορούν να δράσουν σα
συγκαλυμμένοι "πράκτορες" των συμφερόντων ταυ status quo, και να
οδηγήσουν σε μερική χρεωκοπία ή να αλλοιώσουν σημαντικά την μεταρρυθμιστική
προσπάθεια πρoκειμέ¬voυ να διασφαλίσουν τα βιοποριστικά συμφέροντα τους. Υπάρχουν
πολλά παραδείγματα για το πόσο είναι σε θέση oι οργανωμένες κλίκες να
αλλοιώσουν την αρχική πρόθεση ταυ νομοθέτη (είτε κατά την δημιουργία των νόμων,
είτε στην εφαρμογή τους) πρoκειμέ¬voυ να συνεχίσουν να νέμονται τους πόρους ταυ
δημοσίου.
3) Μελέτη και ανάλυση των κoιvωvικώv και oικovoμικώv παραγόντων.
3) Μελέτη και ανάλυση των κoιvωvικώv και oικovoμικώv παραγόντων.
Ο κυβερνητικός φορέας για την ιδιωτικοποίηση και την
απορύθμιση πρέπει να προχωρήσει σε λεπτομερέστατη ανάλυση:
α) Του πολιτικού κλίματος
β) των oικovoμικώv μεγεθών ταυ παραγωγικού κλάδου
γ) των κoιvωvικώv και oικovoμικώv δυνάμεων (συντεχνίες, συνδικάτα, ομάδες συμφερόντων, πολιτικές δικτυώσεις, πελατειακές σχέσεις, μovoπωλειακές εξαρτήσεις κλπ) που ασκούν επιρροή στους παραγωγικούς κλάδους στους οποίους ανήκουν oι διάφορες υποψήφιες για ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεις.
γ) των κoιvωvικώv και oικovoμικώv δυνάμεων (συντεχνίες, συνδικάτα, ομάδες συμφερόντων, πολιτικές δικτυώσεις, πελατειακές σχέσεις, μovoπωλειακές εξαρτήσεις κλπ) που ασκούν επιρροή στους παραγωγικούς κλάδους στους οποίους ανήκουν oι διάφορες υποψήφιες για ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεις.
δ) των δυνατοτήτων κοινωνικής παρουσίας και επιρροής
(μέσα και έξω από την ιδιωτικoπoιoύμεvη επιχείρηση) των εργαζομένων και των
επιχειρηματιών που πιστεύουν ότι ωφελούνται από την άμεση σύνδεση της
παραγωγικότητάς τους και ταυ τρόπου αμοιβής τους.
ε) των δυνατοτήτων επανένταξης των υπεράριθμων και
υπoαπασχoλoύμεvωv στις υπό ιδιωτικοποίηση επιχειρήσεις και στο δημόσιο.
Τα συμπεράσματα των μελετών αυτών θα χρησιμεύουν για
τον καθαρισμό των στόχων και της στρατηγικής για την επίτευξή τους.
4) Επιλογή στόχων και προτεραιοτήτων.
Αρχικά πρέπει να γίνει μια βασική επιλογή μεταξύ της στρατηγικής των μαζικών ιδιωτικοποιήσεων και της στρατηγικής των διαδοχικών ιδιωτικοποιήσεων. Η κυβέρνηση στον πρώτo της χρόνο (1990/91) επέλεξε στρατηγική μαζικής ιδιωτικοποίησης η οποία έφερε περιορισμένα αποτελέσματα. Η διεθνής πρακτική δείχνει ότι η στρατηγική των διαδοχικών ιδιωτικοποιήσεων (μελέτη σε βάθος και συvτovισμέvoι χειρισμοί σε όλα τα καίρια σημεία) φέρνει καλύτερα και πιο σίγουρα αποτελέσματα.
Η πάλη με τις
δικτυωμένες κλίκες που διαιωνίζου το status quo πρέπει να διεξαχθεί σε πολλά
επίπεδα και μέσα σε ένα γραφειοκρατικό περιβάλλον που αυτές ξέρουν να
χειρίζονται άριστα. Κάθε προσπάθεια μεταρρύθμισης είναι καταδικασμένη σε
αποτυχία αv δεν προηγηθεί βαθύτατη ανάλυση και κατάστρωση λεπτoμε-ρώv
επιτελικών σχεδίων και προγραμμάτων ενέργειας.
Η στρατηγική των διαδοχικών ιδιωτικοποιήσεων συνεπάγεται καθαρισμό πρoτεραιo¬τήτωv και στόχων καθώς και εκπόνηση σφαιρικών στρατηγικών σχεδίων. Πχ. αv η κυβέρνηση εφάρμοζε την στρατηγική των διαδοχικών ιδιωτικoπoίσεωv στην περίπτωση της της ΕΑΣ, η ανάλυση σε βάθος θα είχε επισημάνει ενδεχόμενες αντιδράσεις και την στρατηγική των συνδικάτων και, στο πλαίσιο ταυ στρατηγικού σχεδιασμού ιδιωτικοποίησης της ΕΑΣ, θα είχε οδηγήσει στην εκπόνηση εναλλακτικών σχεδίων για την αντιμετώπιση τους.
Ο καθορισμός των στόχων και των προτεραιοτήτων δεν πρέπει να γίνεται με ταμειακά κριτήρια. Δεν είναι σκόπιμο να πουληθούν κατ'αvάγκη πρώτες oι επιχειρήσεις που κοστίζουν περισσότερο στο δημόσιο.
Τα κριτήρια επιλογής πρέπει να είναι τέτοια ώστε να δίνεται προτεραιότητα, ιδιαίτερα στο ξεκίνημα, στις περιπτώσεις που έχουν τις μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας. Οι κοινωνικές και oι oικovoμικές ισορροπίες είναι πολύ ευαίσθητες και μπορούν εύκολα να ανατραπούν. Μια αποτυχία, μια κακή εμπειρία στην αρχική φάση μπορεί να τρομάξει τους κoιvωvικoύς εταίρους σε βαθμό που να βάλει σε κίνδυνο το σύνολο ταυ μεταρρυθμιστικού προγράμματος. Η κοινωνική άρνηση στην μεταρρύθμιση μπορεί να διαρκέσει όσο και μια ολόκληρη γενιά. Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί στην αξιοπιστία της πολιτικής των ιδιωτικoπoιή¬σε¬ωv είναι να δοθεί μεγάλη δημοσιότητα στην αναβολή ή στην ματαίωση μιας προσπάθειας, όπως έγινε στις περιπτώσεις της Ολύμπικ Κέτερινγκ/Λoύφτχαvζα και της ΕΑΣ.
Μια αδικαιολόγητη αποτυχία μπορεί να δώσει την ευκαιρία σε αντίπαλες ιδεολογίες ή σε αντίπαλα συμφέροντα να επιτύχουν την ματαίωση ή την σημαντική αλλοίωση όλου ή μέρους ταυ προγράμματος των ιδιωτικo¬πoιήσεωv. Αντίθετα oι πρώτες επιτυχίες στην ιδιωτικοποίηση και στην απορύθμιση θα θεωρηθούν σα επαλήθευση της ορθότητας της πολιτικής ιδιωτικοποιήσεων και θα ενισχύσουν την πίστη ότι το σύστημα λειτουργεί και φέρνει αποτελέσματα.
5) Στρατηγική της ιδιωτικοποίησης και της απορύθμισης.
Από τη στιγμή που θα δοθούν oι προτεραιότητες, και θα ιεραρχηθούν και θα επιλεγούν oι στόχοι, μπορεί να αρχίσει να εφαρμόζεται το συγκεκριμένο στρατηγικό σχέδιο για κάθε περίπτωση. Τα νευραλγικά σημεία ταυ είναι:
α) Δημιουργία συμμαχιών.
Η ελληνική εμπειρία μας δείχνει ότι μόλις τολμήσει η
κυβέρνηση να προχωρήσει σε κάπρια απορύθμιση (πχ ταυ ωραρίου των καταστημάτων,
των υπερωριών, της τέταρτης βάρδιας, της επαγγελματικής στέγης κα.) ή σε κάπρια
ιδιωτικοποίηση (πχ Ολύμπικ Κέτερινγκ, ΕΑΣ), τα άμεσα ενδιαφερόμενα συνδικάτα, υποστηριζόμενα
και από άλλα συνδικάτα πρoχω¬ρoύv σε απεργίες επικαλούμενα την κοινωνική αδικία
σε βάρος των μελών τους και σε βάρος ταυ ευρύτερου κοινού. Σε πολλές
περιπτώσεις τα συνδικάτα επέτυχαν τροποποίηση, αναβολή ή και ματαίωση της
απορύθμισης ή της ιδιωτικοποίησης.
Και τίθεται το ερώτημα: είναι δυνατόν όλοι oι εργαζόμεναι και όλοι oι επαγγελματίες να επιζητούν τις πρoστατευτε¬τικές ρυθμίσεις και την μη παραγωγική απασχόληση που έφεραν τη χώρα στο χείλος της χρεωκοπίας και μας έκαναν όλους φτωχότερους; Το εκλογικό αποτέλεσμα ταυ 1990 δείχνει ότι υπάρχουν πολλοί εργαζόμεναι, επιχειρηματίες, επαγγελματίες και δημόσιοι λειτουργοί που πιστεύουν ότι oι ίδιοι και το κοινωνικό σύνολο θα ωφεληθούν περισσότερα από την άμεση σύνδεση της παραγωγικότητας με τις αμοιβές των παραγόντων παραγωγής.
Η κυβέρνηση πρέπει να αναζητήσει μέσα στις οργανωμένες κοινωνικές ομάδες (συνδικάτα, συντεχνίες) και ανάμεσα στους μη oργαvωμέvoυς πολίτες (καταναλωτές) τα άτομα που περιμέ-voυv καλυτέρευση της θέσης τους από την ιδιωτικοποίηση και την απορύθμιση. Στη συνέχεια πρέπει να διευκολύνει την οργάνωση τους σε ομάδες πίεσης, ώστε να ακουστεί και η δική τους φωνή. Κλασσική είναι η στρατηγική της Μάργκαρετ Θάτσερ που παρέκαμψε τα συνδικάτα και απευθύνθηκε άμεσα στους εργαζόμενους των προβληματικών κρατικo¬πoιημέvωv επιχειρήσεων.
Οι συμμαχίες πρέπει να γίνονται γύρω από κάθε συγκεκριμένη περίπτωση. Έτσι δεν θα κυριαρχεί πάντα η φωνή των δικτυωμένων κυνηγών πρovoμίωv ή των ρουσφετολογικά διορισμένων (συνειδητά υπεράριθμων) υπαλλήλων, αλλά θα ακούγεται και η φωνή εκείνων που είναι έτοιμοι να επωμιστούν το ρίσκο που συνεπάγεται η κατάργηση των πρovo¬μίωv και είναι αποφασισμένοι να δουλέψουν και να ανεβάσουν την παραγωγικότητα της υπό ιδιωτικo-πoίηση επιχείρησης για να ανεβάσουν και τις προσωπικές τους απολαβές.
β) Δημιουργία ευρείας βάσης ιδιοκτησίας.
Βέβαια είναι πιο άνετη η πώληση με το κομμάτι μιας προβληματικής σε μια πολυεθνική ή ντόπια ιδιωτική επιχείρηση. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτή η τακτική είναι και αναπόφευκτη γιατί η προβληματική επιχείρηση έχει ανάγκη από τεχvoλoγι¬κό και διοικητικό εκσυγχρονισμό. Έτσι όμως δίνεται τροφή στην γνωστή επιχειρηματολογία περί αφελληνισμού της oικovoμίας, ξεπουλήματος και υποταγής στο μεγάλο κεφάλαιο.
Η ιδιωτικοποίηση και η απελευθέρωση των αγορών έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες να επιτύχουν αv δοθεί στο ευρύτερο κοινό και ιδιαίτερα στους εργαζόμενους σ'αυτές η δυνατότητα να συμμετέχουν στην ιδιοκτησία των επιχειρήσεων. Η τεράστια κοινωνική μεταρρύθμιση που συντελείται θα ριζώσει βαθύτερα όταν η βάση ιδιοκτησίας των ιδιωτικoπoιoύμεvωv επιχειρήσεων γίνει όσο το δυνατόν ευρύτερη. Ο εργαζόμενος που έχει αγοράσει μετοχές είναι πολύ περισσότερο σε θέση να καταλάβει και να παραδεχτεί τον ευεργετικό ρόλο της ιδιωτικής ιδιοκτησίας των μέσων παραγωγής, από τον εργαζόμενα που βλέπει τον εαυτό ταυ να μεταφέρεται παθητικά, σα άβουλο εξάρτημα, από την διευθυντική εξουσία ταυ δημοσίου στην διευθυντική εξουσία κάποιου ιδιώτη κεφαλαιούχου.
Καλό είναι να επιδιώκεται σε κάθε περίπτωση η αρχική πώληση ενός υπολογίσιμου τμήματος των μετοχών σε μικρά πακέτα ανά αγοραστή ώστε να δημιουργείται ευρεία βάση ιδιοκτησίας. Επίσης πρέπει πάντοτε να δίνεται προτεραιότητα μεταβίβασης (πώληση ή εμπράγματη ειδική παροχή) μικρών πακέτων μετοχών στους εργαζόμενους στην υπό ιδιωτικοποίηση επιχείρηση. Η τακτική αυτή, προ παντός όσον αφορά τη δεύτερη περίπτωση, επιβάλλεται να τηρείται ακόμη και στις περιπτώσεις πώλησης ολόκληρης της επιχείρησης με το κομμάτι.
γ) Απορύθμιση ταυ παραγωγικού τομέα μέσα στον oπoίo θα δρασει η υπo ιδιωτικοποίηση επιχείρηση.
Ηδη έχουμε δείξει ότι η ιδιωτικοποίηση υποβαθμίζεται σε μια απλή αλλαγή σχέσης ιδιοκτησίας, αv το ρυθμιστικό περιβάλλον συνεχίσει να δέvει τα χέρια της ιδιωτικής διαχείρισης της vεoϊδιωτικoπoιημέvης επιχείρησης. Στόχος όμως της ιδιωτικοποίησης δεν είναι η απλή αλλαγή ιδιοκτησίας αλλά μέσω αυτής η εφαρμογή ταυ oικovoμι¬κoύ oρθoλoγισμoύ σε κάθε επιχειρηματική απόφαση.
Πρωταρχικός όρος για την επιτυχία της ιδιωτικοποίησης είναι η παράλληλη απελευθέρωση των αγορών. Ένας λόγος που oι ξένοι και oι ντόπιοι επενδυτές διστάζουν και δυσπιστούν οφείλεται στο γεγονός, ότι η απορύθμιση πρoχωράει σ'όλoυς τους τομείς με τόσο αργό ρυθμό, ώστε oι κυβερνητικές διακηρύξεις να μηv επαληθεύονται.
Η κυβέρνηση πρέπει να απελευθερώσει αγορές που επηρεάζουν το σύνολο της oικovoμίας όπως είναι η αγορά εργασίας, η αγορά χρήματος και η αγορά κεφαλαίων, (ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα) η αγορά καυσίμων, η αγορά ηλεκτρικής ενέργειας κα. Παράλληλα όμως πρέπει να προχωρήσει και στην απορύθμιση της λειτουργίας των επί μέρους παραγωγικών αγορών. Η vεoϊδιωτικoπoιημέ¬vη επιχείρηση δεν μπορεί να σταθεί όταν ανταγωνιστικές επιχειρήσεις επιδοτούνται, ή όταν oι τιμές δεν εμποδίζονται να αvτικα¬τoπτρί¬σoυv την στενότητα που υπάρχει στην αγορά για κάποιο προϊόν επειδή απειλείται να θεωρηθεί αισχροκερδής από τις αγορανομικές αρχές.
δ) Η μεταβίβαση της ιδιοκτησίας.
Εδώ υπάγονται oι διαδικασίες:
* Αποτίμηση της αξίας των ιδιωτικoπoιoύμεvωv επιχειρήσεων.
* Αναζήτηση αγοραστών.
* Λήψη προσφορών.
* Επιλογή των κατάλληλων αγοραστών.
* Επίλυση όλων των νομικών και διαδικαστικών προβλημάτων που συνδέονται με την μεταβί-βαση της ιδιοκτησίας, την μείωση ταυ προσωπικού, τη διοίκηση της εταιρίας, την ενδεχόμενη εισαγωγή των μετοχών της στο χρηματιστήριο κλπ.
Η μέχρι τώρα δραστηριότητα της κυβέρνησης επικεντρώθηκε κατ'εξo¬χή στον τομέα αυτό.
Χωρίς να θέλουμε να μειώσουμε την σπουδαιότητα των διαδικασιών μεταβίβασης της ιδιοκτησίας, δεν θα ασχοληθούμε περισσότερο με αυτές στην μελέτη αυτή. Διαπιστώνουμε απλώς ότι η φύση τους είναι περισσότερο τεχνοκρατική παρά πολιτική και ότι, εφ' όσον προηγηθούν oι απαραίτητες πoλιτικoκoιvωvικές διεργασίες, θα μπορούσε να τις διεκπεραιώσει o κάθε κατάλλη-λoς τεχvo¬κρά¬της, είτε αυτός είναι δημόσιος λειτουργός είτε ιδιώτης. Από την άλλη πλευρά, αv δεν έχει προετοιμαστεί το έδαφος με την εκπόνηση πολυδιάστατων στρατηγικών σχεδίων και την κατάλληλη επάνδρωση των υπηρεσιακών φορέων, oι πιθανότητες άλωσης των διαδικασιών μεταβίβασης της ιδιοκτησίας από τις δικτυωμένες κλίκες που δρουν μέσα και γύρω από το δημόσιο τομέα, είναι τόσο μεγάλες, ώστε θα ήταν προτιμότερο να μην είχε ξεκινήσει καθόλου η όλη προσπάθεια για να αποφευχθεί το στίγμα της αποτυχίας και των καταστρεπτικών πολιτικών, κoιvωvι¬κώv και oικovoμικώv επιπτώσεων που συνεπάγεται.
Ο πυρήνας ταυ προβλήματος δεν βρίσκεται στις διαδικασίες μεταβίβασης της ιδιοκτησίας σε ιδιώτες. Ο πυρήνας ταυ προβλήματος της ιδιωτικοποίησης και της απορύθμισης της ελληνικής oικovoμίας βρίσκεται στην πολιτική αποδοχή των μεταρρυθμίσεων αυτών και πριν απ' αυτήν στις πολιτικές ενέργειες που θα πείσουν το ευρύ κοινό να αποδεχτεί το πολιτικό προϊόν της ιδιωτικοποίησης και της απορρύθμισης σα τον μελλοντικό τρόπο ζωής μέσα στην ελληνική κοινωνία.
Η μέχρι τώρα εμπειρία από την κυβερνητική προσπάθεια επαληθεύει τη θέση της Ε.Κ.Ο.ΜΕ. ότι το πρόβλημα της ιδιωτικοποίησης και της απορύθμισης είναι κατεξοχήν πολιτικό. Όπου η κυβέρνηση αναγκάστηκε να υποχωρήσει ή να αναβάλλει (Ολύμπικ Κέτερινγκ/Λoύφτχαvζα και ΕΑΣ) το έκανε γιατί αντιμετώπισε όχι εμπόδια τεχνικού χαρακτήρα αλλά απρόβλεπτες πολιτικές αντιδράσεις από συνδικάτα που υποστηρίζονται από πολιτικές δυνάμεις που ακόμη πιστεύουν στην ξεπερασμένη πολιτική θέση ότι η ιδιωτική ιδιοκτησία οδηγεί σε αλόγιστη και άδικη εκμετάλλευση "ταυ κοινού πλούτου" προς όφελος των λίγων ιδιοκτητών και σε βάρος ταυ κoιvωvικoύ συνόλου.
Η ιδιωτικοποίηση και η απορύθμιση θα καρπoφoρήσoυv μέσα στον ελληνικό χώρο, όταν η ελληνική κοινωνία σταματήσει να βλέπει την ιδιωτική ιδιοκτησία και την ελεύθερη αγορά σα αναγκαίε κακό που μας επιβάλλει η συμμετοχή μας στην ΕΟΚ, και όταν τις αποδεχτεί σα βασικές πολιτικές προϋποθέσεις για την αύξηση της παραγωγικότητας, την δίκαια αμοιβή των παραγόντων παραγωγής και την oικovoμική και κοινωνική ανάπτυξη.
Το όνομα του συγγραφέα και η ημερομηνία που πρωτοδημοσιεύτηκε το
άρθρο είναι στην διάθεση του eviapost. Η επισημάνσεις είναι από εμάς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου