Πρόταση η οποία προβλέπει αυξομείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης ανάλογα με το εύρος διακύμανσης της τιμής του πετρελαίου μπρεντ επεξεργάζεται η κυβέρνηση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση στηρίζεται στη φιλοσοφία ότι όσο ψηλότερα ανεβαίνουν σε διεθνές επίπεδο οι τιμές του μαύρου χρυσού, μειώνεται κατά το ίδιο ποσοστό και ο ειδικός φόρος που επιβάλλεται στο πετρέλαιο. Αντιθέτως, εάν η τιμή διάθεσης του μπρεντ είναι χαμηλή, ο φόρος κατανάλωσης φτάνει σε υψηλότερα επίπεδα. Στόχος της κυβέρνησης με αυτό το σχέδιο είναι να ελαφρυνθούν τα νοικοκυριά τα οποία βρίσκονται στη δίνη του κυκλώνα, ως επακόλουθο της κούρσας στις τιμές του πετρελαίου. Οι συνθήκες στην αγορά είναι εξαιρετικά πιεσμένες, αφού η τιμή της αμόλυβδης στα περισσότερα πρατήρια της χώρας έχει φτάσει στο 1,7 ευρώ ανά λίτρο. Ως αποτέλεσμα, έχει μειωθεί θεαματικά η κατανάλωση σε ποσοστό ακόμη και 20%.
Οι περισσότεροι καταναλωτές κάνουν έκκληση στην κυβέρνηση προκειμένου να συγκρατηθούν οι τιμές. Η πτώση της κατανάλωσης έχει περιορίσει και τα έσοδα από τους φόρους που εισπράττει το Δημόσιο.
Για το λόγο αυτό εξετάζεται η σύνδεση της τιμής του πετρελαίου μπρεντ, με το οποίο τροφοδοτείται η ελληνική αγορά, με το ποσοστό του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης. Το θέμα τέθηκε, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, σε μια από τις τελευταίες κυβερνητικές συσκέψεις, παρουσία και του Γιώργου Παπανδρέου. Σύμφωνα με την πρόταση, θα προσδιοριστεί ακριβώς το ποσό που ήθελε να εισπράξει το Δημόσιο από τη δεύτερη αύξηση του Ειδικού Φόρου ο οποίος υπολογιζόταν σε 250-300 εκατ. ευρώ, ποσό που θα μείνει σταθερό και δεν θα αυξάνεται ανάλογα με την αύξηση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου.
Αυτό σημαίνει ότι σε συγκυρίες όπως η παρούσα, που οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν λόγω της κατάστασης στη Β. Αφρική, το ποσοστό του ΕΦΚ θα μειώνεται.
Σε περίπτωση που οι τιμές θα πέσουν κάτω από εκείνες που ίσχυαν την ημέρα εφαρμογής της δεύτερης αύξησης, τότε το ποσοστό θα αυξάνεται, ώστε να μένει πάντα σταθερό το ποσό που θα μπαίνει στα δημόσια ταμεία.
Με αυτό τον τρόπο, σύμφωνα με την εισήγηση, το κράτος θα εμφανίζεται δίκαιο και ηθικό απέναντι στους πολίτες, μειώνοντας εν μέρει την αγανάκτησή τους, λόγω της αυθαίρετης, πολλές φορές, αύξησης της τιμής των καυσίμων, που πλήττει με τον ίδιο τρόπο χαμηλά, μεσαία και υψηλά εισοδήματα.
Μικρότερη επιβάρυνση
Την προηγούμενη εβδομάδα και παρά την πτώση των διεθνών τιμών (πριν από την επίθεση στη Λιβύη) οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα αυξήθηκαν. Είναι επίσης γνωστό ότι κάθε φορά που ανεβαίνει η διεθνής τιμή, ανεβαίνει και η τιμή ανά λίτρο καυσίμου, ως αποτέλεσμα του ΕΦΚ. Σε περίπτωση υιοθέτησης της πρότασης, οι αυξήσεις στην τιμή στην αντλία αναμένεται ότι θα είναι αρκετά μικρότερες και, πάντως, η επιβάρυνση του καταναλωτή θα είναι και εκείνη μικρότερη.
Παρόντες στη σύσκεψη ήταν και οι δύο βασικοί οικονομικοί υπουργοί, Γιώργος Παπακωνσταντίνου και Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, οι οποίοι ρωτήθηκαν από τον πρωθυπουργό αν μπορεί να εφαρμοστεί η πρόταση. Πιο θετικός ήταν ο υπουργός Ανάπτυξης, ο οποίος ανέλαβε να εξετάσει τους τρόπους εφαρμογής της.
Ο υπουργός Οικονομικών ήταν πολύ διστακτικός, όχι διότι εκτιμά ότι η πρόταση δεν μπορεί να εφαρμοστεί, αλλά διότι τα έσοδα από τη φορολογία εμφανίστηκαν μειωμένα σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού, για το πρώτο δίμηνο του 2011, και τα αυξημένα έσοδα από τα καύσιμα μπορούν να αντισταθμίσουν, έστω εν μέρει αυτές τις απώλειες.
«Παγώνει» την ενοποίηση το ΥΠΟΙΚ
Η κυβέρνηση επανεξετάζει το μέτρο ενοποίησης των φόρων στα καύσιμα. Οι έντονες διακυμάνσεις των τιμών του πετρελαίου σε συνδυασμό με τις επιβαρύνσεις που έχουν προκαλέσει στα ελληνικά νοικοκυριά, αναγκάζουν την κυβέρνηση να ανακρούσει πρύμναν ως προς την αρχική της απόφαση. Στο Υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι εφόσον οι τιμές του μαύρου χρυσού κινηθούν ανοδικά, τότε οι συνθήκες στην αγορά θα είναι ιδιαίτερα ασφυκτικές για τους καταναλωτές που θα αγοράζουν πανάκριβα το πετρέλαιο θέρμανσης.
Παρά την δέσμευση του οικονομικού επιτελείου στην τρόικα ότι θα ενοποιηθεί ο ΕΦΚ σε πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, ως μέτρο για την πάταξη του λαθρεμπορίου στα καύσιμα, ο Γιώργος Παπακωνσταντίνου δέχεται εισηγήσεις να πάει πιο πίσω η εφαρμογή του. Ένας ακόμη λόγος που συνηγορεί στην αναβολή του νέου συστήματος φορολόγησης στο πετρέλαιο είναι ότι ακόμη δεν έχει βρεθεί ο μηχανισμός μέσω του οποίου θα χορηγούνταν στους οικονομικά ασθενέστερους και στις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού το επίδομα του πετρελαίου.
Η κυβέρνηση διερευνούσε τη χορήγηση αυτού του επιδόματος βάσει εισοδηματικών κριτηρίων. Κάτι ανάλογο δηλαδή με ό,τι προτίθεται να κάνει σήμερα με τα οικογενειακά επιδόματα. Σε περίπτωση πάντως που το μέτρο της ενοποίησης του φόρου στο πετρέλαιο δεν αποδώσει, στο οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να βρουν πώς θα καλύψουν την «τρύπα» των 1,1 δισ. ευρώ που ανοίγεται στα κρατικά ταμεία. Στο Μνημόνιο υπάρχει η δέσμευση για έσοδα 300 εκατ. φέτος από την εξίσωση του φόρου στα καύσιμα τον Οκτώβριο, και για άλλα 800 εκατ. ευρώ το 2012.
Οι πρόσθετες αυτές εισπράξεις θα έρχονταν ως αποτέλεσμα της θετικής επίδρασης που θα είχε στη «μάχη» κατά της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου το νέο σύστημα φορολόγησης στα καύσιμα. Να σημειωθεί ότι η εφαρμογή του μέτρου ενοποίησης των φόρων στο πετρέλαιο έχει επιχειρηθεί πολλές φορές, όμως καμία κυβέρνηση δεν την έχει ολοκληρώσει, καθώς το κόστος για τα νοικοκυριά είναι δυσβάστακτο πολλώ δε μάλλον σε εποχές οικονομικής κρίσης...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου