Στην έκθεση που δημοσιοποίησε την Πέμπτη η Κομισιόν, αναθεωρεί το έλλειμμα του 2011 από 17,035 δισ. ευρώ που προϋπολογιζόταν σε 18,807 δισ. και απαιτεί έτσι πρόσθετα μέτρα 1,8 δισ. για φέτος ("πρόσθετα μέτρα είναι αναγκαία για να διασφαλιστεί ο στόχος του 2011", όπως αναφέρει στη 19η από τις 139 σελίδες της έκθεσης).
Για να βγουν τα νούμερα στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο και να μειωθεί το έλλειμμα στο 6 δισ. (ή 2,5% του ΑΕΠ) ως το 2014 και ακόμα περαιτέρω στα 3 δισ. (1% του ΑΕΠ) το 2015, η κυβέρνηση πρέπει να λάβει συνολικά μέτρα ύψους πάνω από 29 δισ. ευρώ μέχρι και το 2015.
Ο υπουργός Οικονομικών προανήγγειλε πως μέχρι τα μέσα Μαρτίου θα έχει καταθέσει στη Βουλή για ψήφιση το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής 2012-14, που θα αφορά μέτρα 8% του ΑΕΠ ή 19,2 δισ. ευρώ, για να μειωθεί κατά 6% του ΑΕΠ το έλλειμμα.Για να βγουν τα νούμερα στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο και να μειωθεί το έλλειμμα στο 6 δισ. (ή 2,5% του ΑΕΠ) ως το 2014 και ακόμα περαιτέρω στα 3 δισ. (1% του ΑΕΠ) το 2015, η κυβέρνηση πρέπει να λάβει συνολικά μέτρα ύψους πάνω από 29 δισ. ευρώ μέχρι και το 2015.
Επιπλέον, για να εξοικονομηθούν άλλα 3 δισ. το 2015, θα απαιτηθούν έως και 9 δισ. μέτρα (επειδή για κάθε 1 δισ. προσαρμογής αντιστοιχούν με τα σημερινά δεδομένα μέτρα περίπου 2,5 δισ. ευρώ). Όλα τα μέτρα που θα απαιτηθούν την περίοδο 2012-2015 ισοδυναμούν δηλαδή με περίπου 27,5 δισ.
Συν τα 1,8 δισ. ευρώ που θα ληφθούν φέτος, σύμφωνα με το νέο Μνημόνιο, τα μέτρα εξοικονόμησης ξεπερνούν και τα 29 δισ. ευρώ. Ούτως ή άλλως η κυβέρνηση θα περιλάβει και πρόσθετα «μέτρα ασφαλείας», για να καλύψουν την περίπτωση αστοχιών, καθώς μόλις τον Ιανουάριο φέτος τα έσοδα παρουσιάζουν υστέρηση έναντι των στόχων για φέτος κατά 900 εκατ. ευρώ.
Ωστόσο, αν υπάρξει μείωση επιτοκίων ή αύξηση ΑΕΠ, η δημοσιονομική προσπάθεια που θα απαιτηθεί θα είναι ελαφρώς μικρότερη. Πέρα από τους υπολογισμούς αυτούς, ο κ.Παπακωνσταντίνου βάζει ως κανόνα να προέλθουν τα 2/3 από εξοικονόμηση δαπανών.
Ωστόσο, αν υπάρξει μείωση επιτοκίων ή αύξηση ΑΕΠ, η δημοσιονομική προσπάθεια που θα απαιτηθεί θα είναι ελαφρώς μικρότερη. Πέρα από τους υπολογισμούς αυτούς, ο κ.Παπακωνσταντίνου βάζει ως κανόνα να προέλθουν τα 2/3 από εξοικονόμηση δαπανών.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υπουργός και στον τραπεζικό κλάδο, επισημαίνοντας πως, αν και δεν υπάρχει ρητή αναφορά στο μνημόνιο ως προς τις συγχωνεύσεις, είναι σαφής η θέση της κυβέρνησης, διότι το ελληνικό τραπεζικό σύστημα πρέπει να ενισχυθεί και να θωρακιστεί απέναντι στις προκλήσεις.
Απαισιόδοξος στη Βουλή για το χρέος...
Νωρίτερα, μιλώντας στη Βουλή και τη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών, ο κ. Παπακωνσταντίνου έθεσε όριο τεσσάρων ετών, ώστε το έλλειμμα να φτάσει κοντά στο 3%, δίχως όμως να είναι τόσο αισιόδοξος και για το χρέος της χώρας για το οποίο ανέφερε ότι «απαιτεί προσπάθεια αρκετών ετών».
Απαισιόδοξος στη Βουλή για το χρέος...
Νωρίτερα, μιλώντας στη Βουλή και τη συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών, ο κ. Παπακωνσταντίνου έθεσε όριο τεσσάρων ετών, ώστε το έλλειμμα να φτάσει κοντά στο 3%, δίχως όμως να είναι τόσο αισιόδοξος και για το χρέος της χώρας για το οποίο ανέφερε ότι «απαιτεί προσπάθεια αρκετών ετών».
Ο υπουργός, που βρέθηκε στη Βουλή, ώστε να ενημερώσει τα μέλη της επιτροπής για το «φορολογικό νομοσχέδιο» έκανε λόγο για μια «μεγάλη και δύσκολη διαδρομή», ενώ εξήγησε ότι το χρέος θα ανεβαίνει όσο υπάρχουν ελλείμματα και ότι αυτό δεν σημαίνει ότι κάτι πήγε στραβά, αλλά ότι πρέπει να συνεχιστεί η προσπάθεια.
Παράλληλα, εμφανίστηκε ανυποχώρητος σε ό, τι αφορά τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις, ενώ χρησιμοποίησε σκληρή γλώσσα για τα φαινόμενα φοροδιαφυγής, λέγοντας «Τα φορολογικά αδικήματα αποτελούν βόμβα στα κοινωνικά θεμέλια της χώρας και απειλούν την ίδια την ύπαρξη του φορολογικού μας συστήματος».
Επιπλέον, ο κ. Παπακωνσταντίνου μίλησε και για τα επόμενα βήματα του οικονομικού επιτελείου, την αναμόρφωση του φορολογικού συστήματος, την αναδιοργάνωση φοροεισπρακτικού μηχανισμού, την αναδιάρθρωση Υπουργείου Οικονομικών και την κατάργηση του κώδικα βιβλίων και στοιχείων.
«Με την ολοκλήρωση όλων αυτών των αλλαγών θα έχουμε ένα πιο δίκαιο φορολογικό σύστημα που δεν θα βάζει έλληνα πολίτη να πληρώνει ενώ κάποιοι μένουν στο απυρόβλητο» υποστήριξε ο υπουργός.
Πάντως η αντιπολίτευση τάχθηκε κατά του νομοσχεδίου, με τον κ. Γιάννη Βρούτση (ΝΔ) να το αποκαλεί ως «νομοσχέδιο συρραφής διατάξεων και προχειρότητας» και τον κ. Νίκο Καραθανασόπουλο (ΚΚΕ) να υποστηρίζει ότι το νέο φορολογικό νομοσχέδιο θα αποτελέσει «τρύπια σημαία στην πάταξη της φοροδιαφυγής από τη στιγμή που διευρύνει τη φοροαποφυγή του μεγάλου κεφαλαίου».
Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γιώργος Καρατζαφέρης αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προσεγγίζει το θέμα καθαρά ταμειακά και όχι στο πλαίσιο της ανάπτυξης, ενώ ο κ. Δημήτρης Παπαδημούλης από τον ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο κατανέμει άδικα τα φορολογικά βάρη και δίνει ακόμα ένα μπόνους στους ισχυρούς.
Επιπλέον, ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γιώργος Καρατζαφέρης αναφέρθηκε στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ελληνικές επιχειρήσεις και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προσεγγίζει το θέμα καθαρά ταμειακά και όχι στο πλαίσιο της ανάπτυξης, ενώ ο κ. Δημήτρης Παπαδημούλης από τον ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι το εν λόγω νομοσχέδιο κατανέμει άδικα τα φορολογικά βάρη και δίνει ακόμα ένα μπόνους στους ισχυρούς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου