Σάββατο 6 Ιουλίου 2013

ΤΟ ΣΧΟΟΑΠ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΔΗΜΟΥ ΑΥΛΩΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΧΑΡΑΞΕΙ

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΟΥΛΗ,
τ. ΔΗΜΑΡΧΟΥ ΑΥΛΩΝΟΣ
Η εκπόνηση του Σχέδιο Χωρικής Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) του Δήμου Αυλώνος, όπως και των υπολοίπων δύο δημοτικών ενοτήτων, Δυστίων και Κονιστρών, είναι μία κρίσιμη διαδικασία χωροταξικού σχεδιασμού με άμεσες και μακροπρόθεσμες αναπτυξιακές διαστάσεις. Ασφαλώς η περίοδος της τραγικής κρίσης που διανύουμε δεν επιτρέπει αισιόδοξες προσδοκίες για το άμεσο μέλλον αλλά ταυτόχρονα επιβάλλει την  προσγείωση του σχεδιασμού στις πραγματικές δυνατότητες των τοπικών κοινωνιών και ιδίως στην πραγματική προοπτική της ενδογενούς ανάπτυξης. Με άλλα λόγια: μόνοι μας αλλά οργανωμένα σχεδιάζουμε και κυρίως ενεργοποιούμαστε ως τοπικές κοινωνίες για να σηκωθούμε στα πόδια μας και να παράγουμε  αγαθά, υπηρεσίες, πόρους βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής και κυρίως επιτυγχάνοντας την βιωσιμότητα των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος.  Αυτό πρέπει να είναι – κατά την γνώμη μας- το πνεύμα, το διακύβευμα του χωροταξικού και αναπτυξιακού σχεδιασμού στην περιοχή μας.
H δημοτική ενότητα  Αυλώνος του Δήμου Κύμης Αλιβερίου διαθέτει νευραλγική θέση στον ενδιάμεσο χώρο του αστικού δίπολου Αλιβερίου Κύμης. Κατά την έννοια αυτή είναι συστατικό μέρος του διπόλου όπως και οι άλλες δύο ενδιάμεσες ενότητες των Δυστίων και των Κονιστρών. Το ειδικό βάρος της δημοτικής ενότητας Αυλώνος εστιάζεται κυρίως στο ότι βρίσκεται στο κέντρο διατηρώντας διακριτή αυτονομία από τους δύο πόλους  παρότι η σχέση με αυτούς δεν είναι ούτε ισομερής ούτε ισοδύναμη. Η κινητικότητα του ενεργού οικονομικά πληθυσμού προς το Αλιβέρι συνέχει την περιοχή στην ευρύτερη οικονομική ζώνη του Αλιβερίου. Πολιτιστικοί και διοικητικοί λόγοι την συνδέουν με ισχυρούς δεσμούς με την Κύμη. Η κεντροβαρικότητα της δημοτικής ενότητας Αυλώνος συνιστά ιδιαίτερο αναπτυξιακό εφόδιο το οποίο χρήζει αποτίμησης και αναγνώρισης στον χωροταξικό σχεδιασμό. Χωρίς αυτήν ο σχεδιασμός στην περιοχή θα μείνει απλή έκθεση ιδεών  μη επιμελούς μαθητή.
Ως προς την εξέλιξη της διαδικασίας του σχεδιασμού είναι υποχρεωτικά αναγκαία η συμβολή της τοπικής αυτοδιοίκησης και των τοπικών συλλογικών φορέων αλλά και της κοινωνίας των πολιτών στην γόνιμη και επιτυχή διαβούλευση και στην βέλτιστη επεξεργασία των προτάσεων. Αρκεί να υπάρξει ο διάλογος, η διαβούλευση. Μέχρι στιγμής απουσιάζει.
Με αφετηρία την ιδιότητα του ενεργού πολίτη αλλά και του τέως Δημάρχου της περιοχής θεωρώ υποχρέωσή μου να μοιραστώ σκέψεις, απόψεις και θέσεις για το ζήτημα του ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Αυλώνος.
Τα κείμενα που τέθηκαν υπόψη μου και οι χάρτες που τα συνοδεύουν είναι και οι μοναδικές πηγές για την πορεία της μελέτης που έχει συντελεστεί έως τώρα και η οποία τέθηκε στην έγκριση του Δημοτικού Συμβουλίου Κύμης Αλιβερίου (Βλ. Ημερήσια Διάταξη Δημοτικού Συμβουλίου της 1η /7/2013) αλλά ματαιώθηκε η συζήτηση λόγω ατελειών της μελέτης.
Από την ανάγνωση και την μελέτη τους προκύπτουν τα ακόλουθα:
Απουσιάζει η πρόταξη του γενικού αναπτυξιακού διακυβεύματος της περιοχής, του αναπτυξιακού οράματος. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και ποιες οι απειλές, ποια τα μειονεκτήματα και ποιες οι δυνατότητές της. Με αυτό το περιεχόμενο εκπονήθηκε το 2008-2009 Ερευνητικό Πρόγραμμα από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και τα πορίσματά του έχουν δημοσιοποιηθεί (σε δύο ενημερωτικές ημερίδες και σε συναντήσεις διαβούλευσης με τους φορείς, καθώς και στο διαδίκτυο) και  δημοσιευθεί (βλ. Π.Σαμαρτζής, Ε.Παναγιωτάτου (επιμέλεια) Συμμετοχική επικοινωνία και τοπική ανάπτυξη. Διαμορφώνοντας προοπτικές ανάπτυξης σε περίοδο κρίσης. Ένα πείραμα στον πρώην Δήμο Αυλώνος Νομού Ευβοίας, Αθήνα 2012). Η υπό σχολιασμό μελέτη δεν φαίνεται να  γνωρίζει και κυρίως να αξιοποιεί τα πορίσματα του Ερευνητικού Προγράμματος αλλά ούτε να θέτει στην θέση τους ένα άλλο σύστημα αξιολόγησης των αναπτυξιακών δυνατοτήτων της περιοχής. Δεν έχει πυξίδα. Οι μελετητές όφειλαν να την  αναζητήσουν και η τοπική αυτοδιοίκηση όφειλε να την έχει και να την προτάξει.
Η  υποστήριξη των σεναρίων εξέλιξης του πληθυσμού βασίζεται σε στοιχεία των απογραφών 1991 και 2001 ενώ η μείωση του πληθυσμού που καταγράφεται στην πρόσφατη απογραφή του 2011 διαψεύδει την εκτίμηση για αύξηση του πληθυσμού το 2027. Σε κάθε περίπτωση ο πληθυσμός της τελευταίας απογραφής πρέπει να συμπεριληφθεί στην αξιολόγηση των σεναρίων.
Η καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης είναι ελλιπής τόσο στο πεδίο των υποδομών, όσο και του θεσμικού πλαισίου των οικισμών. Είναι όμως και εσφαλμένη. Μερικά παραδείγματα επιβεβαιώνουν αυτή τη διαπίστωση.
Οικισμός στον Άγιο Μερκούριο δεν υφίσταται, οριοθετημένος με θεσμικό πλαίσιο. Η σύσταση οικισμού στον Άγιο Μερκούριο πρέπει να είναι μεταξύ των προτάσεων της επόμενης φάσης. Εντούτοις στον χάρτη αποτυπώνεται ως υφιστάμενος και αυθαιρέτως σχεδιασθείς οικισμός.
Εσφαλμένα σημειώνεται στον ανυπόστατο οικισμό του Αγίου Μερκουρίου η σήμανση του αρχαιολογικού χώρου της Μουρτερής διότι ο χώρος αυτός βρίσκεται πάνω από το τμήμα Β΄ του οικισμού της Μουρτερής και ανήκει διοικητικά στην δημοτική ενότητα Κύμης.
Αναφέρεται ότι μόνο το Νεοχώρι και η Οκτωνιά έχουν δίκτυο αποχέτευσης ενώ η αλήθεια είναι ότι το Νεοχώρι δεν διαθέτει –δυστυχώς- δίκτυο αποχέτευσης ενώ στην Οκτωνιά έχει κατασκευαστεί προσφάτως δίκτυο αποχέτευσης στο μεγαλύτερο μέρος του οικισμού χωρίς όμως να λειτουργεί λόγω έλλειψης αποδέκτη. Στον πρώην Δήμο Αυλώνος δίκτυα αποχέτευσης έχουν  το Αυλωνάρι, η Δάφνη, το Οριό, ο Άγιος Γεώργιος και το Ωρολόγι. Ο δε ΒΙΟΚΑ δεν είναι υπό μελέτη αλλά υπό κατασκευή.
Δεν αναφέρεται η συσχέτιση της υφιστάμενης κατάστασης με τα ειδικά χωροταξικά σχέδια και κυρίως με το Ειδικό Χωροταξικό της Αιολικής Ενέργειας όπου ο Δήμος Αυλώνος είναι Περιοχή Αιολικής Προτεραιότητας ενώ έχουν εκδοθεί προ ετών τρεις άδειες για την εγκατάσταση αιολικών πάρκων  στις τοπικές κοινότητες Οκτωνιάς και Αχλαδερής.
Αναφέρονται στις προστατευόμενες περιοχές  το ρέμα της Μουρτερής και το Μανικιώτικο ενώ μόνο το πρώτο ανήκει στα όρια του Δήμου Αυλώνος. Επίσης ίσως παραλείπονται και εν πάσει περιπτώσει δεν αποτυπώνονται οι προστατευόμενες ως αναδασωτέες περιοχές οι οποίες έχουν οριστεί με ΦΕΚ μετά από τις καταστροφικές πυρκαγιές της τελευταίας δεκαπενταετίας.
Δεν γίνεται καμία αναφορά στις δύο περιοχές αγροτικών αναδασμών, του Νεοχωρίου και της Αχλαδερής, στα προβλήματα και στις προοπτικές που ανοίγει ο σχεδιασμός τους.
Στην προκαταρκτική πρόταση των χρήσεων γης και στον χάρτη που την συνοδεύει διαπιστώνονται σημαντικές παραλείψεις και λανθασμένες αξιολογήσεις.
Xάρτης Π1 ΠΡΟΚΑΤΑΡΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ (Περιληπτικό κείμενο παρουσίασης Α φάσης ΣΧΟΟΑΠ Δήμου Αυλώνος)
Συγκεκριμένα:
Προτείνεται η οικιστική ανάπτυξη σε τέσσερις πολεοδομικές ενότητες. Η  συνάφεια των χαρακτηριστικών των οικισμών που εντάσσονται σε κάθε μία από τις ενότητες αυτές δεν τεκμηριώνεται.
Στην πολεοδομική ενότητα Αυλωναρίου περιλαμβάνεται το μεγαλύτερο μέρος του πολεοδομικού ιστού που αναπτύχθηκε εκατέρωθεν του επαρχιακού δρόμου, από το Νεοχώρι έως τα Χάνια και το Αυλωνάρι. Η περιοχή αυτή έχει πράγματι οικιστική συνέχεια αλλά δεν εξετάζονται οι άλλες παράμετροι πέραν αυτής. Κυρίως δεν εξετάζεται η διαμόρφωση δύο οικονομικών κέντρων, των Χανίων και του Νεοχωρίου, τα οποία ανήκουν σε αυτή την ενότητα πλην όμως το Νεοχώρι εξαρτά κυρίως την περιοχή της τοπικής κοινότητας Αχλαδερής.
Το Οριό, το Πυργί και η Μυρτέα (Μουρτάρι) εκτείνονται στην ίδια οικιστική ενότητα ενώ σε μικρή απόσταση βρίσκεται και το Ωρολόγι με κοινό χαρακτηριστικό την τοποθέτησή του επί του επαρχιακού οδικού άξονα.  Πρόκειται για την οικιστική ενότητα που αναπτύχθηκε επί του επαρχιακού οδικού άξονα και καταλήγει στις δύο διαδρομές του πέραν των Χανίων δηλαδή είτε στο Ωρολόγι στον κλάδο του παλαιού επαρχιακού δρόμου Αυλωνάρι- Κονίστρες - Κύμη είτε στο Οριό, στον νεότερο κλάδο Οριό - Στόμιο Οξυλίθου- Παραλία Κύμης. Σε αυτή την οικιστική ενότητα έχουν αναπτυχθεί, όπως προαναφέραμε, δύο οικονομικοί- εμπορικοί πόλοι: Τα Χάνια Αυλωναρίου και το Νεοχώρι. Τα Χάνια Αυλωναρίου ασκούν επιρροή σχεδόν σε όλους τους οικισμούς του Δήμου πλην των παραλιακών ενώ το Νεοχώρι ασκεί άμεση επιρροή στους οικισμούς της Τοπικής Κοινότητας Αχλαδερής. 
Δικτυώσεις Οικισμών του Δήμου Αυλώνος. Ερευνητικό Πρόγραμμα ΕΜΠ-ΔΗΜΟΣ ΑΥΛΩΝΟΣ, 2008

Ο άλλος άξονας ανάπτυξης είναι η παράκτια ζώνη με τους παραλιακούς οικισμούς, τους φυσικούς  πόρους και την διασύνδεση  είτε με τον άλλον άξονα, τους επαρχιακού δρόμου είτε με κοντινούς ορεινούς οικισμούς όπως Οκτωνιά και Αχλαδερή. Μεταξύ των δύο αυτών αξόνων ανάπτυξης εκτείνεται ο ορεινός όγκος Οκτωνιάς- Αχλαδερής και ο Κάμπος του Αυλωναρίου, του Πυργίου και Οριού που διασχίζεται από το ρέμα του Νηλέα με αξιόλογο οικοσύστημα αλλά και πολλές επιβαρύνσεις λόγω της ρύπανσης. Συνέχεια αυτών είναι οι περιοχές της Αχλαδερής και του Νεοχωρίου όπου κατά το μεγαλύτερο μέρος τους είναι ζώνες αναδασμού.
Έξω από τους δύο βασικούς άξονες ανάπτυξης βρίσκονται  οικισμοί που μπορούν να τοποθετηθούν σε ένα δίκτυο χωριών με πολιτιστική, αρχιτεκτονική και ιστορική αξιολόγηση, όπως Οκτωνιά- Αχλαδερή- Άγιος Γεώργιος- Αγία Θέκλη, Ελαία (Κουρβίνο). Τα χωριά αυτά καθώς και το Αυλωνάρι και τα  τμήματα των παλαιών χωριών Λοφίσκος (Μπούζι), Δάφνη (Βαρυπόμπη), Λάλα, Νικολέτα μπορούν να αναδειχθούν σε δίκτυο παραδοσιακών- αγροτουριστικών οικισμών. Το Αυλωνάρι και η το Πανωχώρι Οκτωνιάς, καθώς και τμήματα των άλλων χωριών εφόσον αποκτήσουν και αυτά τα βασικά δίκτυα υποδομής πρέπει να αναπλαστούν αναδεικνύοντας τα παραδοσιακά αρχιτεκτονικά τους χαρακτηριστικά. Σε αυτά πέραν της κατοικίας χωροθετούνται χρήσεις παραδοσιακών καταλυμάτων, ξενώνων, αγροτουριστικών δραστηριοτήτων εστίασης, αναψυχής κ.ο.κ.
Η προκαταρτική πρόταση χρήσεων γης αναφέρεται στις τέσσερεις πολεοδομικές ενότητες χρησιμοποιώντας προφανώς διοικητικά ή γεωγραφικά κριτήρια αλλά δεν λαμβάνει υπόψη τις αλληλοεξαρτήσεις των οικισμών αλλά και την ιεράρχησή τους δεδομένου ότι δεν είναι ισοδύναμοι είτε λόγω πληθυσμού είτε λόγω γεωγραφικής θέσης. Σε ορισμένες περιπτώσεις δεν έχουν ούτε την στοιχειώδη υποδομή πρόσβασης σε σχέση με την πολεοδομική ενότητα στην οποία εντάσσονται, όπως π.χ. η ένταξη της Ελαίας στην πολεοδομική ενότητα της Οκτωνιάς όταν δεν υπάρχει επαρκές οδικό δίκτυο που να συνδέει την Οκτωνιά με την Ελαία.
Στην πρόταση δεν αναπτύσσεται επαρκώς ο προσδιορισμός των χρήσεων γης σε σχέση με τις αναπτυξιακές δυνατότητες τη περιοχής. Ειδικότερα ενώ είναι Περιοχή Αιολικής Προτεραιότητας δεν γίνεται καμία μνεία στην χωροθέτηση των αιολικών πάρκων παρότι έχουν χορηγηθεί άδειες και αναμένεται η κατασκευή των δικτύων μεταφοράς. Συνεπώς ο τομέας της Ενέργειας και ειδικότερα της αιολικής ενέργειας αποτελεί ήδη πεδίο επιρροής και ενδιαφέροντος.
Στον χάρτη αποτυπώνεται η χάραξη της παράκαμψης των οικισμών Νεοχωρίου, Δάφνης και Λοφίσκου. Η σχετική χάραξη αυτή έχει προκριθεί με μελέτη της δεκαετίας του 1980 και σήμερα τα δεδομένα έχουν μεταβληθεί. Επειδή όμως πρόκειται για τμήμα- ίσως από τα βασικότερα- του δρόμου Λέπουρα- Λιμάνι Κύμης αποκτά σημαντική προτεραιότητα και  βαρύτητα. Δεν είναι μία υπόθεση που παραπέμπεται στο μακρινό μέλλον. Συνεπώς η επικαιροποίηση της χάραξης, η αξιολογήση των εναλλακτικών χαράξεων είναι ζητήματα που επηρεάζουν τον σχεδιασμό μετατοπίζοντας του άξονες ανάπτυξης ή καλύτερα αναδιατάσσοντας την επιρροή των αξόνων ανάπτυξης στην εξέλιξη των οικισμών που παρακάμπονται. Η επόμενη φάση της εκπόνησης των προτάσεων πρέπει να επικεντρωθεί σε αυτό το ζήτημα και να ανοίξει η διαβούλευση.
Είναι προφανές ότι η χωροθέτηση οργανωμένων υποδοχέων βιομηχανικών, βιοτεχνικών ή άλλων επαγγελματικών δραστηριοτήτων  πρέπει να σχεδιαστεί στο πλαίσιο του Δήμου Κύμης Αλιβερίου αλλά εκ των πραγμάτων αναφέρεται στις περιοχές κυρίως των δημοτικών ενοτήτων Αυλώνος και Δυστίων. Αυτό όμως δεν υποβαθμίζει τη σημασία της χωροθέτησης  μονάδων μεταποίησης, βιοτεχνιών και κυρίως Logistics   παραπλεύρως του οδικού άξονα Λέπουρα- Λιμάνι Κύμης. Συνεπώς πρέπει να υπάρξει σαφής οριοθέτηση των περιοχών κατοικίας εντός των οικισμών που βρίσκονται πάνω ή θα παρακάμπτονται με την νέα χάραξη και οριοθέτηση των περιοχών εκτός ορίων οικισμών ή σε τμήματα των οικισμών όπου θα προκριθούν χρήσεις βιοτεχνικές, μεταποιητικές ή Logistics λαμβάνοντας υπόψη και της σημασίας αυτών των επενδύσεων ενόψει της αναβάθμισης του Λιμανιού της Κύμης.  Είναι προφανές γιατί έχει σημασία η συζήτηση για την χάραξη των παρακάμψεων.
Η προστασία του περιβάλλοντος έχει θεμελιώδη σημασία στον σχεδιασμό της χωροταξικής οργάνωσης. Η οριοθέτηση των χρήσεων γης πρέπει να στοχεύει στην ανάδειξη και προστασία του υδάτινου κεφαλαίου της περιοχής και εν προκειμένω των μεγάλων – για τα μέτρα της περιοχής- ρεμάτων αλλά και των μικροτέρων που διέρχονται από οικισμούς.
Ρέμα Μουρτερής: Χάρτης από το ΦΕΚ για την προστασία των υγροβιοτόπων
Γίνεται λόγος για το ρέμα της Μουρτερής το οποίο είναι ήδη προστατευόμενη περιοχή. Κατά κυριολεξία πρόκειται για τις εκβολές του ρέματος της Μουρτερής.  Σε αυτές καταλήγει το μεγάλο ρέμα του Νηλέα το οποίο στα Χάνια συναντάται με το επίσης μεγάλο ρέμα του Χόνδρου. Το ρέμα του Νηλέα  ξεκινά από την περιοχή του Δήμου Δυστίων και ορθά έχει χαρακτηριστεί ως τμήμα ενός τεράστιου- για τα δεδομένα της περιοχής- φυσικού και υδατικού κεφαλαίου που περιλαμβάνει το ρέμα αυτό αλλά κυρίως την Λίμνη του Δύστου και αποτελεί πηγή ζωής αλλά και εστία ρύπανσης (βλ. πορίσματα ερευνητικού προγράμματος ΕΜΠ). Η προστασία, η οριοθέτηση και η απόδοση της παρόχθιας ζώνης των ρεμάτων αυτών σε ήπιες και ελεγχόμενες δράσεις είτε αναψυχής (κυρίως Νηλέας) είτε βιολογικών καλλιεργειών (κυρίως Χόνδρος) είναι κεφαλαιώδους σημασίας.
Φυσικό Περιβάλλον Δήμου Αυλώνος. Ερευνητικό Πρόγραμμα ΕΜΠ-ΔΗΜΟΣ ΑΥΛΩΝΟΣ, 2008
Η ιστορία έχει προικίσει την περιοχή του Δήμου Αυλώνος με σημαντικά πολιτιστικά μνημεία, ιδίως της Βυζαντινής Περιόδου και κυρίως θρησκευτικά. Η συλλήβδην παράθεση  χωρίς ιεράρχηση όλων αυτών των θέσεων στα υπομνήματα της μελέτης και χωρίς μάλιστα την τοποθέτησή τους στον ιστορικό χώρο  δεν συνεισφέρει στην διάγνωση της σημαντικότητας αυτού του τομέα. Τα εμβληματικά μνημεία πρέπει να αποτελέσουν τους  σταθμούς πολιτιστικών διαδρομών  έτσι ώστε να αποτελέσουν  ειδικούς άξονες ανάπτυξης συνδέοντας τον πολιτιστικό και θρησκευτικό τουρισμό με τον αγροτουρισμό και την ανάδειξη  του φυσικού και αρχιτεκτονικού κάλους της περιοχής που τα φιλοξενεί.
Ενδεικτικές Αναπτυξιακές Διαδρομές Δήμου Αυλώνος.
Ερευνητικό Πρόγραμμα ΕΜΠ-ΔΗΜΟΣ ΑΥΛΩΝΟΣ, 2008
Τέλος, επισημαίνουμε την αξία και τη σημασία της εξειδίκευσης του άξονα της παράκτιας ζώνης.  Σε αυτή έχουμε ήδη φαινόμενα ασχεδίαστης και αυθαίρετης δόμησης τόσο στην χωροθέτηση επαγγελματικών τουριστικών δραστηριοτήτων όσο και στην παραθεριστική κατοικία. Η πρόσφατη (2010) ολοκλήρωση της θεσμοθέτησης της ζώνης αιγιαλού και παραλίας στις σημαντικότερες παραλίες όπως της Μουρτερής, του Αγίου Μερκουρίου, του Μπουρνιά και της Κορασίδας αποτελεί την αναγκαία βάση για να υλοποιηθούν έργα ανάπλασης αλλά κυρίως να οργανωθούν πολεοδομικά οι οικισμοί όπου υπάρχουν ή να σχεδιαστούν νέοι οικισμοί εκεί όπου δεν έχουν θεσμοθετηθεί όπως π.χ. ο Άγιος Μερκούριος.
Κοινή συνισταμένη της οργάνωσης των παραλιακών οικισμών, παρά τη διαφορετικότητα της έκτασης, της γεωμορφίας ή της υφιστάμενης κατάστασης, είναι η θέσπιση κανόνων που διασφαλίζουν την προστασία του περιβάλλοντος και την βιώσιμη ανάπτυξη. Παράλληλα να παρέχεται η δυνατότητα  διαμόρφωσης σύγχρονων και ποιοτικά αναβαθμισμένων υποδομών έτσι ώστε να αυξάνεται η υπεραξία τους ως χώρων  τουριστικής επένδυσης και  παραθεριστικής κατοικίας.
Ως προς την παραλιακή θέση Μπουρνιάς έχει μελετηθεί από τη πρώην Νομαρχία Ευβοίας και νυν Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας η κατασκευή Αλιευτικού Καταφυγίου.  Η μελέτη του ΣΧΟΟΑΠ οφείλει να ενσωματώσει αυτή την υποδομή αλλά και να προχωρήσει στην πρόβλεψη  της περαιτέρω αξιοποίησης της περιοχής με τον σχεδιασμό οικισμού.
Ο σχεδιασμός των οικισμών σε Άγιο Μερκούριο και Μπουρνιά διαφορετικής μορφής και κατεύθυνσης αλλά με κοινά  ποιοτικά χαρακτηριστικά σε συνδυασμό με την πολεοδομική οργάνωση της Μουρτερής η οποία είναι ήδη αναγνωρισμένος οικισμός παρέχουν τη δυνατότητα οργανωμένης και  ποιοτικής αξιοποίησης των πλέον  προνομιούχων παραλιών της Οκτωνιάς.
Η πολεοδομική οργάνωση της Κορασίδας, η αναζήτηση κατευθύνσεων επέκτασης στον άξονα Κορασίδα Κάλαμος και στον άξονα Αχλαδερή- Κορασίδα αφού προηγουμένως εκπονηθεί προσεκτική γεωλογική μελέτη καθώς και η οριστική πλέον επίλυση των προβλημάτων της οριοθέτησης των ρεμάτων και της προστασίας της ακτής και του παραλιακού δρόμου είναι  κεφαλαιώδους σημασία για την τουριστική ανάπτυξη και την προώθηση της σχεδιασμένης και οργανωμένης παραθεριστικής κατοικίας με ιδιαίτερη όμως φροντίδα για την προστασία του περιβάλλοντος και την αποκατάσταση της οικολογικής ισορροπίας.  Το ΣΧΟΟΑΠ πρέπει να θέσει τις κατευθύνσεις  αυτού του σχεδιασμού.
Ανάλογης σημασίας  είναι και η διευθέτηση των πολεοδομικών, χωροταξικών προβλημάτων και ιδίως  της ανεπάρκειας των υποδομών στον οικισμό του Καλάμου. Πρέπει να συζητηθεί και να σχεδιαστεί, εφόσον προκριθεί, η επέκταση των ορίων του οικισμού έτσι ώστε να καλύψει πιεστικές τάσεις  αρκεί αυτό να γίνει με ειδικούς όρους δόμησης που δεν θα υποβαθμίζουν το περιβάλλον και θα αναβαθμίζουν την οικολογική ισορροπία. Ιδιαίτερη σημασία έχει η προστασία των χρήσεων γης στην θέση Γράβα και κυρίως η προστασία και αξιοποίηση  της δημοσίας και ιδίως δημοτικής περιουσίας η οποία είναι διαχρονικά στόχος καταπατήσεων.
Τέλος η προκαταρκτική πρόταση, όπως αποτυπώνεται στον χάρτη που τη συνοδεύει, φαίνεται να προκρίνει την πολεοδόμηση όλης της ιδιοκτησίας του Παραθεριστικού Οικοδομικού  Συνεταιρισμού Τελωνειακών υπαλλήλων, εκτάσεως περίπου 1300 περίπου στρεμμάτων, συμπεριλαμβανομένου και του χαρακτηρισμένου ως δασικού τμήματος. Είναι τεχνοκρατικά σκόπιμο και πολιτικά έντιμο να μην να δημιουργούνται μη σύννομες προσδοκίες για την επίλυση των προβλημάτων της έκτασης διαμέσου του ΣΧΟΟΑΠ, πολύ δε περισσότερο να μην θεωρείται ότι αυτός ο στόχος  είναι  το κύριο διακύβευμα του ΣΧΟΟΑΠ με αποτέλεσμα να αποπροσανατολίζονται τόσο οι μελετητές όσο και η αναθέτουσα αρχή και κάθε άλλος θεσμικός ή μη παράγοντας. Το Σύνταγμα και ο νόμος δεν  μπορούν να παρακαμφθούν από μία μελέτη ΣΧΟΟΑΠ.
Το ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Αυλώνος είναι μία πολύ σημαντική υπόθεση για να απαξιωθεί στις διοικητικές ή στις τυπικές διαδικασίες διαβούλευσης. Πρέπει να γίνει αντικείμενο προβληματισμού, συζήτησης και αντιπαράθεσης, εάν χρειαστεί, μέσα στις τοπικές κοινότητες και στους συλλόγους της περιοχής. Αξίζει να ακουστεί η φωνή των νέων ανθρώπων που έχουν αναδείξει τα τελευταία χρόνια την ζωντάνια των συλλόγων. Αυτοί εξάλλου δικαιούνται να χαράξουν το μέλλον του τόπου με τα δικά τους μάτια, με τις δικές τους αξίες, της συμμετοχής, της βιώσιμης ανάπτυξης, του πολιτισμού και της νεωτερικότητας.
Μακάρι να διορθωθούν οι αστοχίες και οι ελλείψεις της πρώτης φάσης της μελέτης έτσι ώστε η δεύτερη φάση, της εκπόνησης των προτάσεων, να είναι ουσιαστικότερη και πρωτίστως  δημιουργική. Πέραν των πρωτοβουλιών και κυρίως της ενάργειας του Δήμου για την  εναρμόνιση της μελέτης με το τοπικό δημόσιο συμφέρον και την αναπτυξιακή προοπτική, επιβάλλεται και η επίβλεψή της από την αναθέτουσα Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας να είναι ουσιαστική και άμεση και όχι τυπική και νωχελική. 
http://dimitris-katsoulis.blogspot.gr/2013/07/blog-post_5.html

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου