Δευτέρα 27 Ιουνίου 2011

Κερδισμένοι και χαμένοι από την απελευθέρωση στην πετρελαιοκίνηση


Το «άνοιγμα» της πετρελαιοκίνησης σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής την Πέμπτη ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος, Γ.Παπακωνσταντίνου, ένα μέτρο για το οποίο η χώρα μας δέχεται ισχυρές πιέσεις από την ΕΕ και ούτως ή άλλως θα δρομολογηθεί αναγκαστικά από την 1/1 του 2012.
Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι εξελίξεις και οι συζητήσεις ανάμεσα σε ΥΠΕΚΑ και υπουργείο Υποδομών θα δρομολογηθούν μέσα στο καλοκαίρι και η νομοθετική ρύθμιση αναμένεται να κατατεθεί για ψήφιση το φθινόπωρο - πιθανότατα τον Σεπτέμβριο.
Ποια τα οφέλη λοιπόν για τους οδηγούς; Καταρχάς να επισημάνουμε ότι από το μέτρο θα οφεληθούν κυρίως όλοι οι υποψήφιοι αγοραστές νέων αυτοκινήτων και όχι οι ιδιοκτήτες οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας, καθώς το κόστος για την μετατροπή ενός βενζινοκίνητου κινητήρα σε ντιζελοκίνητο είναι απαγορευτικό και σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνάει και την αξία του ίδιου του οχήματος. Όσοι όμως σχεδιάζουν να αγοράσουν ένα καινούργιο αυτοκίνητο θα είναι προτιμότερο για αυτούς να επιλέξουν κάποιο με κινητήρα νέας τεχνολογίας euro 5.

Οι πετρελαιοκίνητοι κινητήρες νέας γενιάς έχουν πιστοποίηση από την ΕΕ και θεωρούνται ιδιαίτερα φιλικοί προς το περιβάλλον, καθώς πραγματοποιούν καλύτερη καύση από τους παραδοσιακούς και εκπέμπουν λιγότερους ρύπους. Επιπλέον, καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο (κατά μέσο όρο 6 λίτρα ανά 100 χλμ) και επομένως οι οδηγοί – με την τιμή του ντίζελ να μην ξεπερνάει το 1,5 ευρώ/λίτρο - μπορούν να εξοικονομήσουν περίπου 20%-30% σε σχέση με την βενζίνη, ποσοστό που αυξάνεται ανάλογα με τον κυβισμό. Για παράδειγμα, σε ένα αυτοκίνητο 1.600 κυβικών, ο οδηγός καταβάλλει περίπου 1.800 ευρώ σε βενζίνη για 15.000 χιλιόμετρα, την ώρα που για πετρέλαιο θα πλήρωνε μόλις 1.000 ευρώ.
Σε ό,τι αφορά το κόστος συντήρησης, κυμαίνεται περίπου στα ίδια επίπεδα και για τα δύο είδη οχημάτων, με τη διαφορά ότι το πρώτο σέρβις ενός πετρελαιοκινητήρα γίνεται στα 50.000 χλμ. ενώ ενός παραδοσιακού βενζινοκινητήρα περίπου στα 20.000 χλμ.

Πνοή ζωής για την αγορά αυτοκινήτου

Η απελευθέρωση της χρήσης πετρελαίου κίνησης από Ι.Χ και επαγγελματικά οχήματα (τα ταξί ήδη μπορούν να τη χρησιμοποιούν) μέσα στις πόλεις αποτελεί μια ρύθμιση την οποία αναμένει εναγωνίως η αγορά αυτοκινήτου και θεωρείται από τους εκπροσώπους του κλάδου ως μια «ανάσα ζωής», χωρίς ωστόσο να λείπουν οι αμφιβολίες για το κατά πόσο το μέτρο θα εφαρμοστεί τελικώς. «Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα θετικό μέτρο, ωστόσο αμφιβάλλω για το κατά πόσο θα μπορέσει η κυβέρνηση να συγκρουστεί με τα διυλιστήρια, τα οποία είναι πολύ δύσκολο να αντεπεξέλθουν στα νέα δεδομένα και να παρέχουν πετρέλαιο κίνησης, στις ποσότητες που τώρα δίνουν αμόλυβδη», τονίζουν παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτων.

Ο ίδιος εκτιμάει ότι η νομιμοποίηση της πετρελαιοκίνησης θα δώσει νέα ώθηση και στην απόσυρση, η οποία – όπως τονίζει – έχει παγώσει και δεν έχει καταφέρει να πετύχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα για την αγορά. «Θεωρώ πως σε περίπτωση που περάσει το μέτρο και δεν το “φρενάρουν” την τελευταία στιγμή θα μετακινήσει την προτίμηση των καταναλωτών, οι οποίοι θα αρχίσουν να προτιμούν τα πετρελαιοκίνητα Ι.Χ 1.400 – 2.000 κυβικών, τα οποία δεν είναι πολύ ακριβότερα από τα βενζινοκίνητα», δηλώνει.

«Η πετρελαιοκίνηση θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός νέου κύκλου εργασιών στην αγορά και θα ωφελήσει σημαντικά ολόκληρο τον κλάδο, από τις εκθέσεις καινούργιων αυτοκινήτων μέχρι και τα ανταλλακτικά, καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που θα σπεύσουν να μετατρέψουν τον κινητήρα του οχήματος τους παρά το κόστος».

Βέβαια, δεν θα είναι όλοι κερδισμένοι από το άνοιγμα της ντιζελοκίνησης. Στους «χαμένους» της υπόθεσης συγκαταλέγονται κυρίως οι μάντρες μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, καθώς οι αντιπροσωπείες την επομένη της ισχύος του μέτρου, θα σπεύσουν να προμηθευτούν νέα αυτοκίνητα με κινητήρες euro5 και να προσελκύσουν καταναλωτές με διάφορες προσφορές. Με αυτόν τον τρόπο, θα επιδιωχθεί να υπάρξει μια στροφή της καταναλωτικής προτίμησης στα νέα αυτοκίνητα, κάτι που θα φέρει ουσιαστικά «ταφόπλακα» στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων, παλαιότερης γενιάς.
Σημαντικό πλήγμα αναμένεται να υποστεί και το υγραέριο, το οποίο φαίνεται να κερδίζει το τελευταίο διάστημα την προτίμηση των ιδιοκτητών Ι.Χ. Με την «έλευση» του ντίζελ, ωστόσο, δεν είναι απίθανο να χάσει αρκετούς υποψήφιους πελάτες, κυρίως λόγω του κόστους για την εγκατάστασή του (περίπου 1.500 ευρώ με 2.000 ευρώ), καθώς και εξαιτίας της υψηλότερης κατανάλωσής του από το πετρέλαιο (σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς το πετρέλαιο κίνησης έχει περίπου 40% χαμηλότερη κατανάλωση από το υγραέριο

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου