Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Διαβάστε εδώ τα θέματα στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Θεωρητικής κατεύθυνσης


  ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Γ΄ ΤΑΞΗΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΕΥΤΕΡΑ 16 ΜΑΪΟΥ 2011
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΠΕΝΤΕ (5)
ΚΕΙΜΕΝΟ
Διονύσιος Σολωμός
Κρητικός
1 [18.]

κοίταα, κι τανε μακριά κόμη τ’ κρογιάλι·
«στροπελέκι μου καλό, γιά ξαναφέξε πάλι!»
Τρία στροπελέκια πέσανε, να ξοπίσω στ’ λλο
Πολύ κοντά στήν κορασιά μέ βρόντημα μεγάλο·
5 Τά πέλαγα στήν στραπή κι ορανός ντήχαν,1
Ο κρογιαλιές καί τά βουνά μ’ σες φωνές κι ν εχαν.
2 [19.]
Πιστέψετε π’ ,τι θά π εν’ κριβή λήθεια,
Μά τές πολλές λαβωματιές πού μφαγαν τά στήθια,
Μά τούς συντρόφους ππεσαν στήν Κρήτη πολεμώντας,
Μά τήν ψυχή πού μ’ καψε τόν κόσμο παρατώντας.
5 (Λάλησε, Σάλπιγγα! κι γώ τό σάβανο τινάζω,
Καί σχίζω δρόμο καί τς χνούς ναστημένους2 κράζω:
«Μήν εδετε τήν μορφιά πού τήν Κοιλάδα γιάζει;
Πέστε, νά δετε τό καλό σες κι ,τι σς μοιάζει.
Καπνός δέ μένει πό τή γ· νιός ορανός γίνη·
10 Σάν πρτα γώ τήν γαπ καί θά κριθ μ’ ατήνη.
− Ψηλά τήν εδαμε πρωί· τς τρέμαν τά λουλούδια
Στή θύρα τς Παράδεισος πού βγκε μέ τραγούδια·
ψαλλε τήν νάσταση χαροποιά φωνή της,
ΑΡΧΗ 2ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΤΕΛΟΣ 2ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ Κι δειχνεν νυπομονιά γιά νά ’μπει στό κορμί της·
ορανός λόκληρος γρίκαε σαστισμένος,
Τό κάψιμο ργοπόρουνε κόσμος ναμμένος·
Καί τώρα μπρός3 τήν εδαμε· γλήγορα σαλεύει·
μως κοιτάζει δ κι κε καί κάποιονε γυρεύει»).
3 [20.]
κόμη βάστουνε βροντή.....................................
Κι θάλασσα, πού σκίρτησε σάν τό χοχλό πού βράζει,4
σύχασε καί γινε λο συχία καί πάστρα,5
Σάν περιβόλι εώδησε κι δέχτηκε λα τ’στρα·
5 Κάτι κρυφό μυστήριο στένεψε6 τή φύση
Κάθε μορφιά νά στολιστε καί τό θυμό ν’ φήσει.
Δέν εν’ πνοή στόν ορανό, στή θάλασσα, φυσώντας
Οτε σο κάνει στόν νθό μέλισσα περνώντας,
μως κοντά στήν κορασιά, πού μ’ σφιξε κι χάρη,
10 σειότουν τ’ λοστρόγγυλο καί λαγαρό φεγγάρι·
Καί ξετυλίζει γλήγορα κάτι πού κεθε βγαίνει,
Κι μπρός μου δού πού βρέθηκε μία φεγγαροντυμένη.
τρεμε τό δροσάτο φς στή θεϊκιά θωριά της,
Στά μάτια της τά λόμαυρα καί στά χρυσά μαλλιά της.

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
Α1. Να αναφέρετε ονομαστικά τρία από τα κύρια θέματα της Επτανησιακής Σχολής και για το καθένα να γράψετε ένα παράδειγμα από το ποιητικό κείμενο του Διονυσίου Σολωμού που σας δόθηκε.
Μονάδες 15
Β1. Σύμφωνα με την Ελένη Τσαντσάνογλου, ένα από τα γνωρίσματα του σολωμικού έργου είναι ότι ο ποιητής συνθέτει τη φυσική και τη μεταφυσική πραγματικότητα.

ΑΡΧΗ 3ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΤΕΛΟΣ 3ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ α) Να εντοπίσετε και να σχολιάσετε δύο εικόνες του κειμένου που να επιβεβαιώνουν την παραπάνω άποψη. (μονάδες 10)
β) Γιατί, κατά τη γνώμη σας, ο ποιητής επιλέγει να αναγάγει στο απόσπασμα 2 [19.] τη λυρική του αφήγηση σε επίπεδο μεταφυσικό; (μονάδες 10)
Μονάδες 20
Β2. Στο απόσπασμα 3 [20.] ο Σολωμός αναπτύσσει το μοτίβο της σιγής του κόσμου πριν από τη θεία επιφάνεια. Να βρείτε δύο εκφραστικά μέσα με τα οποία αποδίδεται το μοτίβο αυτό στο συγκεκριμένο απόσπασμα (μονάδες 10) και να τα αναλύσετε (μονάδες 10).
Μονάδες 20
Γ1. Να σχολιάσετε τους παρακάτω στίχους:
α) «στροπελέκι μου καλό, γιά ξαναφέξε πάλι!»
Τρία στροπελέκια πέσανε, να ξοπίσω στ’ λλο
Πολύ κοντά στήν κορασιά μέ βρόντημα μεγάλο·
(σε μία παράγραφο 80 – 100 λέξεων) (μονάδες 15)
β) ψαλλε τήν νάσταση χαροποιά φωνή της,
Κι δειχνεν νυπομονιά γιά νά ’μπει στό κορμί της· (σε μία παράγραφο 60 – 80 λέξεων)
(μονάδες 10)
Μονάδες 25
Δ1. Στο παρακάτω απόσπασμα από το ποίημα του Γεράσιμου Μαρκορά «Ο Όρκος» ο Μάνθος (ήρωας της Κρητικής επανάστασης των ετών 1866-1869, που έχει σκοτωθεί στο ολοκαύτωμα του Αρκαδίου) απευθύνεται στην ετοιμοθάνατη αγαπημένη του. Να συγκρίνετε ως προς το περιεχόμενο το απόσπασμα αυτό του Μαρκορά με το κείμενο του «Κρητικού» που σας δόθηκε.
Μονάδες 20
κου, Εδοκιά!1 Σν παψαν στ οράνιο περιγιάλι
Το φτάσιμού μας χαραίς2 ιμέ! τ μύρια κάλλη,
ΑΡΧΗ 4ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΤΕΛΟΣ 4ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ Πο3 μ’ να βλέμμα ξάνοιξα4 τριγύρου σκορπισμένα,
Χλωμ κα κρύα μο φάνηκαν, θυμούμενος σένα.
πρα δρόμο μακρυνό. Σν πότε θ σ φέρ
Στν γκαλιά μου Θάνατος ρωτοσα κάθε στέρι,
Κα μπρς πέρναα5 κ’ κανα σ νατολ κα Δύση
Τ γαπητό σου τ’ νομα γλυκ ν χολογήσ.
Σ πλάγι οράνιο, πο ψυχ δν τανε κμμία,
Θλιμμένος χάμου κάθισα. Στ μοναξι τ θεία
Τ πρτα τς γάπης μας ετυχισμένα χρόνια
Μο φτερουγιάζανε μπροστά, σν τόσα χελιδόνια.
Στ μέρη, ποχαν μς δ6 τόσαις φορας ντάμα,
νος μου ξαναγύριζε κ’ δς θαυμάσιο πρμα!
,τι θωροσε λογισμς παιρνε σμα μπρός μου,
πο7 δν εναι πρόσκαιρο, σν τ’ λλα δ το κόσμου.
..................................................................................................
! πμε, γάπη μου γλυκειά! πμε, καιρς μς βιάζει!
Δν εναι χόρτο λούλουδο πο κε ν μ σ κράζ·
κε π χρόνια μάννα σου κα δοξαστός σου κύρης
Τ θεία φτερογα τς ψυχς καρτερον ν γύρς.
Πμε! καλς γούμενος8, ο Κρητικοί μας λοι
Θ δς πο θρχωνται συχν στ’ραο σου περιβόλι,
Κα θ’γροικήσς π’ ατούς, πο γύρω μαζωμένοι
Στ χλωρασι9 θ κάθωνται, τί μάχαις χουν γέν,
Κα πόσα βάψαν αματα κάθε βουν τς Κρήτης,
Πρν σκύψ πάλε στ ζυγ τν ρμη κεφαλή της.
Π.Δ. Μαστροδημήτρης, Ο Όρκος του Μαρκορά, Εκδόσεις Κανάκη, σσ. 140-141.
1. Εδοκιά: το όνομα της αγαπημένης του Μάνθου
2. χαραίς: οι χαρές
3. πο: που
4. ξάνοιξα: είδα, διέκρινα
5. πέρναα: περνούσα
6. ποχαν μς δ: που μας είχαν δει
7. πο: που
8. γούμενος: ο ηγούμενος του Αρκαδίου
9. χλωρασιά: βλάστηση, πρασινάδα
ΑΡΧΗ 5ΗΣ ΣΕΛΙΔΑΣ – Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΤΕΛΟΣ 5ΗΣ ΑΠΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)
1. Στο τετράδιο να γράψετε μόνο τα προκαταρκτικά (ημερομηνία, εξεταζόμενο μάθημα). Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο.
2. Να γράψετε το ονοματεπώνυμό σας στο πάνω μέρος των φωτοαντιγράφων αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Δεν επιτρέπεται να γράψετε καμιά άλλη σημείωση. Κατά την αποχώρησή σας να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.
3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα.
4. Να γράψετε τις απαντήσεις σας μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό.
5. Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.
6. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων.
7. Χρόνος δυνατής αποχώρησης: 10.00 π.μ.
ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ
ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου