Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2010

ΣΕ ΤΟΠΙΚΑ ΠΡΟΪΟΝΤΑ...

«Καλάθια» µε αγροτικά προϊόντα για καθεµιά από τις 13 περιφέρειες της χώρας, τα οποία θα επιδοτηθούν µε κοινοτικά κονδύλια για να βγουν σε ξένες αγορές και να βρουν θέση στα ράφια των σούπερ µάρκετ, δηµιουργεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σε συνεργασία µε συνεταιρισµούς. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης αρχίζει παράλληλα συνεργασία µε το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας για τη µείωση του κόστους των µεσαζόντων που φορτώνουν µε καπέλα τις τελικές τιµές των προϊόντων καθιστώντας απαγορευτική την τοποθέτησή τους στο ράφι. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης άρχισε να συντάσσει µια πανελλαδική λίστα µε τέτοια προϊόντα επιλέγοντας µόνο τους οικονοµικά υγιείς συνεταιρισµούς, ανάµεσα στους συνολικά 6.500 της χώρας. Το κάθε «καλάθι» θα περιλαµβάνει 5-10 βασικά προϊόντα κάθε περιφέρειας, µε χαρακτηριστικά παραδείγµατα τα ακτινίδια Κατερίνης, Αρτας και Νάουσας, τα ροδάκινα ∆υτικής και Κεντρικής Μακεδονίας, τους οίνους της Ενωσης Οινοπαραγωγών του Αµπελώνα Βορείου Ελλάδος (συµµετέχουν 38 οινοπαραγωγοί όπως οι Μπουτάρης, Γεροβασιλείου, κ.ά.), τα σπαράγγια και οπωροκηπευτικά Θράκης που έχουν µεγάλη ζήτηση στις αγορές της Ουκρανίας και της Ρωσίας κ.ο.κ. Στις τοπικές αγορές Εκτός από τις εξαγωγές, στόχος του υπουργείου είναι η επαρκής τροφοδοσία µε τα προϊόντα αυτά των τοπικών αγορών της περιφέρειας, να αποκτήσουν δηλαδή δυναµική παρουσία στα ράφια των σούπερ µάρκετ της περιφέρειας, εκεί όπου παράγονται. Και αυτό διότι η απουσία διαπραγµατευτικής δύναµης των συνεταιρισµών και οι µεσάζοντες αποκλείουν σήµερα πολλά από τα είδη αυτά ακόµη και από τα καταστήµατα του τόπου καταγωγής τους. «Πάρτε για παράδειγµα νησιά όπως η Ρόδος, όπου ο τουρισµός θα έπρεπενα λειτουργεί ενισχυτικά στην οργανωµένη προβολή των αγροτικών της προϊόντων, όπως π.χ. ο οίνος, οι ντοµάτες και τα οπωροκηπευτικά, τα οποία ωστόσο δεν βρίσκουν τη θέση που τους αξίζουν στα τοπικά σούπερ µάρκετ», λέει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου. Τον Ιανουάριο οι προτάσεις «Τις προτάσεις µε τα προϊόντα θα τις πάµε από τον Ιανουάριο στα νέα περιφερειακά συµβούλια», εξηγεί στα «ΝΕΑ» ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστας Σκανδαλίδης, «ώστε αµέσως µόλις καταλήξουµε στο ποια ακριβώς θα εντάξουµε, να συντάξουµετο business plan». Οσο για τους πόρους, ο υπουργός εξηγεί ότι το µεγαλύτερο µέρος των κινήτρων στήριξης και προβολής θα χρηµατοδοτηθεί απότο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Αγροτικής Ανάπτυξης «Αλ. Μπαλτατζής» και ένα μικρότερο από τα παλαιά επιχειρησιακά προγράµµατα της κάθε περιφέρειας, «όπου χρήµατα υπάρχουν και, παρ’ ότι προορίζονται για αγρότες, παραµένουν αναξιοποίητα, απλώς κάθονται». Το σχέδιο θα αποτελέσει µια από τις ελληνικές προτάσεις στις διαπραγµατεύσεις για τη µορφή του δεύτερου πυλώνα της νέας ΚΑΠ, που αφορά ειδικά την ανάπτυξη της υπαίθρου. Νοµοσχέδιο για τους συνεταιρισµούς ΣΕ ΝΕΑ βάση επιχειρείται να µπει το «χρεοκοπηµένο» µοντέλο των συνεταιρισµών ώστε να λειτουργούν σαν επιχειρήσεις, όπως συµβαίνει πανευρωπαϊκά, µε νοµοσχέδιο που έρχεται τον Ιανουάριο στη Βουλή. Παράλληλα θα ενισχυθεί η συµβολαιακή γεωργία. Ηδη αρκετές βιοµηχανίες (η Tasty µε τις πατάτες, η KIKU Hellas µε τα µήλα κ.ά.) αγοράζουν την ποσότητα παραγωγών σε προκαθορισµένες τιµές, µε αποτέλεσµα οι τελευταίοι να γνωρίζουν, πριν ακόµη καλλιεργήσουν τα χωράφια τους, πόσο θα εισπράξουν αλλά και ότι θα υπάρξει πλήρης απορρόφηση της σοδειάς τους. ∆εν είναι τυχαίο ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ελαχιστοποιείται, αν όχι καταργείται, η µεσολάβηση «µεσαζόντων» στη διάθεση, που έχει ως αποτέλεσµα την άνοδο των τιµών των προϊόντων. Χαρακτηριστική είναι η µέθοδος της KIKU Hellas για την οµαδοποίηση των καλλιεργητών, τη συµβολαιακή τους κατοχύρωση και τη σωστή τοποθέτηση των µήλων στην αγορά. Ηδη το «κλαµπ» της µετράει 50 παραγωγούς που καλλιεργούν συνολικά 177.00 0 δέντρα. Τη σεζόν 2009-2010 διαχειρίστηκε 600 τόνους ελληνικά µήλα, µε προοπτική τη φετινή σεζόν (2010-2011) να φτάσει τους 1.200 τόνους. 
Πηγή ΤΑΝΕΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου